fredag 3 april 2015

Det knoppas

Underbart väder ute, och en liten runda med kameran fick det bli trots att det inte finns så mycket att fota.
Jag är väldigt förtjust i dessa knoppar och skott som kommer i olika nyanser. Se på buskpionen här, är den inte underbar :-)

Och svavelpionen som alltid är tidig, ja redan på hösten visar se sig.

Eftersom jag har en väldigt kall och sguggig tomt så blommar inte mina julrosor vid jul, men nu börjar de komma. Här en som blommar för första gången, inte helt utslagen men blir en fräknig skönhet.
Helleborus orientalis
En som är "almost black". Visst är den cool, men den syns inte så bra i rabatten, blommorna och bladverket är ungefär samma färg så roligare än snygg kanske.

 Och den vanliga vita Helleborus niger kommer den med. 

 Pionen Coral Charm kommer med röda skott.

Och i år har inte vårljungen frusit bort iaf :-) Man skulle haft flerQ

Ormhasseln blommar som bara den! Det är nu den är som finast.

Och så råkade jag på någon som vågat sig ut ur huset för första gången sedan i höstas, lilla Dixie-katten.

Hoppas ni får en underbar solig påskhelg! Här står gårdsstädning på schemat, vi började i dag men mycket återstår. Bara förra årets pallar som det varit sten på och av någon anledning hamnat här hos mig och tog upp hela parkeringen tog upp en halv liten lastbil. Storsäckar och backar med tomma blomkrukor och mycket finns det att röja för att göra plats för nytt ;-)

1 kommentar:

  1. Härligt med de små skotten, jag har rensat bort höstperenner löv mm idag och fick ta det varligt med alla små färgklickar av skott som dök upp. Julrosor ja det har jag funderat på mina blommar sent men inte alla år,, men i år trots vintern varit mild,, men de står skuggigt,, så är det då de beror på att de aldrig blommar till jul . Ha en riktigt Glad påsk du med!

    SvaraRadera