söndag 22 mars 2015

Sådder och vinterjobb

 Det var ju inte mycket jag sådde i år, men alla 20 sorters tomater tittar upp, även de två sorterna som jag aldrig trodde skulle visa sig kom tillslut.

Chiliplantorna har blivit omskolade en gång. De står i fönstren utan extrabelysning, orkar inte med sådant innan fönsterplatsen blir full. Vilket brukar vara när tomaterna skolas om och då blir det källaren för en del.

Dottern uttryckte en önskan om att så kronärtskockor. Något som jag misslyckats med totalt de två gångerna tidigare jag har försökt, de har kommit fint men sedan har inte mycket hänt. Men jag var snabb med att köpa en påse 'Green Globe' frön och dottern fick så, och skola om dem i roskrukor. De har ju känsliga rötter så då skall de väl klara sig ett tag på djupet.

Någon i det förra inläget vad jag gör på vintern. Sover och är fattig mest. A-kassa får man ju inte som egen företagare.
Men jag extraknäcker som kokerska på dagis och skolor. Här en selfie sista dagen, i måndags var det.
Mest blir det strödagar och det är ganska korta dagar, men några kronor drar det in. Dessutom är det varmt och skönt och lite skapande också, åtminstone i några kök där jag lagar maten. I andra kommer maten och jag bara serverar, ja många olika kök jobbar jag i.

I år hade jag ju även en kull valpar, såhär såg jag ut med två ovilliga killar som alls inte ville kramas med matte utan de ville hellre leka.
Hunduppfödning blir man ju heller inte rik på, långa resor, hanhundsägare och veterinärer skall ha sitt, men det går ihop och roligt och jobbigt är det. Det roliga överväger förstås och även om man är helt slut när man står där med 6 vilda valpar som vaknar halv fem på morgonen så gör jag lätt om det, i morgon om det vore så. Men det blir först om två år tidigast. (Min kennel och deras blogg heter Pufflingens.)


Och så väver jag ju även band. Samma där, handarbete är inget man blir rik på, men det betalar materialet iaf, och så sysselsätter man sig med något på kvällarna. Och det är alltid kul att lära sig något nytt.

I morgon drar min säsong igång officiellt. Det betyder att då skall jag och Gartnergutten kolla och räkna på jobb, sedan så är det fullt ös med grus och sten och det vanliga på tisdag.
Minusgrade och snö lovas i veckan. Skall försöka leta reda på min arbetskamera så att jag kan dokumentera!

2 kommentarer:

  1. Härligt att se hur du har det! :) Liite avis på vovvarna är man ju! :) Kommer du till mässan? Kram /Mia

    SvaraRadera
  2. Du är bra på både det ena och det andra! Vilka härliga hunder. Ser så kramgoa ut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera