söndag 8 mars 2015

Årets tomater

Är nu sådda. Jag minns inte hur många sorter jag hade i fjor, men flera med konstiga former och färger:
Charlie Chaplin, papprig både i konsistens och smak.

Indigo Rose, ingen större smak alls men kul färg. Hoppar den i år.

I år har jag också många nya sorter, dock inte så många från förra året. Några favoriter sår jag varje år, som Sungold och Orange Bourgain, men resten brukar vara nykomlingar.


Efter flera hårda gallringar så slutade det med 20 sorter. Som vanligt många fler än vad jag har plats för i mina två små växthus, och ute går de inge vidare här, men det löser sig nog. Kanske. 
Chili och tomater blir nog det enda jag sår i år, de hundratals färgkoordinerade sommarblommorna jag brukade så till mina egna nyanläggningar har jag insett för länge sedan att jag inte hinner skola om och få ut, och narcisstobak och jätteverbena som jag brukar ha varje år, ja även dem hoppar jag i år. Jag hoppar även utlottning av fröpaket med tomatfröer eftersom inte intresset är så stort, mitt fel eftersom jag inte bloggar under vintern jag vet. 

Här är årets sorter:

Sungold
Orange Bourgain
Oligvade
Chocolate Cherry
Piennolo
Orange Banana
Goose Creek
Matina
Black Prince
Isis Candy
Federle
Blondkopfchen
Ponderosa
Dasher
Amber Colored 
Amazone Chocolate
Fuzzy Wuzzy
Snow Ball
Sunray
Black plum


De 7 första har jag odlat förut, alla de andra är nya för i år, och jag har faktiskt inte köpt en endaste ny sort utan alla kommer från fröbytarkedjor :-) 

Chocolate Cherry

 Orange Banana

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blandning av tomater! Ja, det blir alltid fler än man har plats för. Hur har det gått med dina chillisar efter den udda behandlingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick inte bra alls :-( Dagen efter låg de platta och bruna mot jorden så jag sådde om. Men nu är de omskolade och på tillväxt :-)

      Radera