fredag 12 september 2014

Veckans blogg

 Jag har haft intentionen varje dag den här veckan att blogga. Tog med kameran till jobbet men antingen glömde jag den där, eller så glömde jag den hemma, eller så låg den i en annan bil när jag var hemma... jaja, här kommer veckans. Den här hösten är det mycket stenläggningar, så det ser ganska lika ut för er skulle jag tro. För oss så är det mycket att tänka på med varenda stenläggning vi gör för att allt skall stämma, och även se bra ut :-)

Här har vi hållit hus den här veckan. Hus byggt för ett par år sedan, egentligen är underlag förberett och nu är det dags.


Vad de tänkte när de mitt framför gäststugan lämnade en monstersten i backen som stack upp ungefär 15 centimeter över färdig höjd. Vi funderade på "snigeldynamit" (tar tid och det skall borras och väntas flera dagar och kostar massor). Vinkelslip (Brukar vi köra men detta var säkert en halv kvadrat som skulle bort) eller en stor grävmaskin.
 Vi satte höjder och linjer, det tog nästan el hel dag. Här var det många gångar vid sidan om hus och emellan och framför gäststugor och uteplntser vid sidan om som skull hänga ihop. Sedan har de bestämt vissa höjder när de gjorde tomten, sedan har snickaren snickrat efter de höjderna som var där då, så kan det vara.

 Skrapa och skyffla av grus där det var för mycket och lägga på där det är för mycket, raka, padda, raka lite till och padda mer.

 Och hur det gick med stenen... Jo, jag ringde grusgubben som ändå skulle komma med sättgrus till oss och för honom tog det ett par minuter att fiska upp stenen.

 Stort hål blev det som tog sin tid att fylla och vattna och padda emellan lagren så att det inte skulle sätta sig där senare.

Ja, markstenen kom faktiskt bara ett par timmar efter jag beställde den. Måste vara rekord :-) 

Ja, och förstås så började vi lägga markstenen också. Här första biten, gång från parkeringen...

Vidare jobbar vi oss mot verandan.

Kanstenen tar ganska lång tid att sätta också. Mycket pill men det blir stabilt mot gräsmattan och inga markstenar som rasar iväg vilket jag ofta ser på stenläggningar och det stör jag mig grymt mycket på ;-)

 Och faktiskt hann vi jobba oss vidare till gäststugan också. Men än återstår nästan hälften, det tar vi till veckan.
Imorgon är det trädgårdens dag, jag står på Munkedals plantskola som rådgivare.

Ha en fin helg!



1 kommentar:

  1. Jag imponeras av ditt tålamod. Du hade mått dåligt om du sett mina stenläggningar - jag blir glad när jag ser dina. Så fint!
    Ha en bra helg

    SvaraRadera