tisdag 26 augusti 2014

120 kvadrat

betongplattor som skall läggas om den här veckan. De har legat i 7 år ungefär och har börjat röra sig, och när vi ändå håller på så piffar vi till med en ram i storgatsten och trappor i storgatsten.

Såhär såg det ut i går morse.

 Börjar plocka upp. Det är plattläggning på alla sidor huset.
 En riktig åskskur kom det, då tog vi paus...

 ...och pluggade lite vetenskapliga namn, eller bara hittar fina träd.
Men många plattor blir det.

 Och vi som hade tänkt ta upp plattorna, gå över med markvibrator, fixa till bättre lutningar och sedan lägga tillbaka dem, fick lite merjobb.
 Halva uteplatsdelen var lagd med bara ett par centimeters sand på jorden. Inget mer. Som tur är så är resten av underlaget ok. Ingen markduk men åtminstone lite bärlager under stenmjölet. Men allt det utan grus får bort.

Inga problem att gräva för hand trodde vi, ringde in krokflak och samkross som kom i morse.
 Men insåg efter några grävförsök att jorden var blandad med sten, inte lättgrävt alls. Vi kan ju inte gräva i flera veckor för det blir dyrt för kunden och ryggbrytande för oss. Så det får bli ett par timmar med minigrävare imorgon. Maken får komma på akututryckning.
 Men handgrävt har vi gjort hela dagen idag ändå. Till 60 meter storgatstenskant. Stenigt det med.
 Och storgatstenen kom. Så allting på plats, ny dag imorgon med fint väder och grävmaskin då.
 Hemma i min egen trädgård är det höstigt. Fast det bara är augusti. Gräset är grönt och växer mer och tätare än någonsin. Skogsastern räddar försommarrabatten. Vita floxen som också växer där gillar inte regnet.
 Och frukt och bär mognar. Jag tror jag skall plantera några havtornsbuskar till, gillar det silvriga spretiga och gillar bären. Jag har för mig att sorten jag har heter 'Lotta'. Den manliga busken bredvid heter 'Svenne'.

3 kommentarer:

  1. Det är så intressant att läsa om dina jobb! Kul att se bilder och hur allt går. Skogsaster gillar jag med, har planterat en sån i år har jag för mig... hm... måste nog ut och leta rätt på den :D

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat! :) Känner igen det där med bara sand! Vi har verkligen BARA sand på vår södersida, när man börjar gräva - inga bärlager alls! Antagligen sedan de byggde den första poolen, det var HEMSKT att fixa till - tog 3 säsonger att fixa då hela altanen är på 150 kvm och lagd i fallande längder offerdalsskiffer! Gör jag INTE om! Men det är väldigt kul att se dina projekt! Jag ritar bara sådant numera! Jag har också en Lotta, men hon har inte börjat ge skörd än ,men jag gillar också bladverket! Trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera