måndag 28 juli 2014

Semester

 Och jag tror det är den bästa semesterstarten jag har haft någonsin. Två dagars jobb i 30 graders värme, sedan har jag slagit mitt regord och tillbringat hela två dagar i sträck på stranden. Det ni!

Någon kamera tar jag inte med mig, så det blir mest spontanbilder med mobilen. Dessutom fick jag ett års gratis storytel när jag köpte ny mobil så nu klarar även jag att ligga still en liten stund på stranden och lyssna på ljudbok. Perfekt i semestertider.

 Jag är nog den enda här i Bohuslän som skyr kusten som pesten i semestertid, även om tja, också jag åker dit ibland, havet är ju mer spännande än en sjö. Men för avslappning, och med tanke på hur jag spottar och svär bara jag skall åka igenom kustsamhällena nu på sommaren när jag jobbar, så är jag glad för stränder där det är vi och ingen annan. Sjöar och skogstjärn.
 I trädgården händer inte mycket. Jag har ju lerjord så saker dör inte, och grön gräsmatta har jag, och jag vattnat ytterst sällan men nu börjar det nog bli dags för vattning eftersom de utlovade regnen släppte kanske 8 millimeter här.
 Dagliljorna blommar fint i år, här den vanliga Brunröda dagliljan, Hemerocallis fulva, just den har jag haft länge och är ju en av de få orangea växterna i min trädgård. Med lila-blått funkar det väldigt bra. I bakgrunden vanliga Jackmaniiklematis.

Det kommer bli ett bra chili och tomatår i år. Även om jag inte bytt jorden i växthuset på några år, det hinns helt enkelt inte med i maj när det är dags, och det syns på tomatplantorna, de är små och förkrympta trots att jag gödslat och haft mig, men lite tomater blir det och nästa år får jag väl köpa ungefär 30-40 säckar ny jord för det är det som går åt.
Här är sorten 'Indigo Rose' som är en riktig trendsort i år. Ser inte så värst aptitlig ut, och skall inte vara något särskilt i smaken heller, men den är ju mest för kul :-) När den mognar blir den något mindre svart.
 Liljorna börjar just slå ut, och väldoften sprider sig i trädgården. De här står i rosenträdgården och rosorna har tagit paus så det är bra att något räddar upp situationen.


1 kommentar:

  1. Vad härligt! Ska man koppla av är det bara att ta rygg på hundarna. De ligger som döda sillar och helst inne. Vilsamt. Vad lättad jag kände mig när jag läste kommentaren om lerjorden. Har undrat lite över hur min egen övergivna trädgård mår, men det är ju som du skriver. Lerjorden håller fukten - tack för påminnelsen!

    SvaraRadera