torsdag 17 juli 2014

Högsommarblomningen

 är här. De sena klematisarna slår ut, temyntor och fackelblomster. Det är lite lugnare på jobbet och vi försöker jobba undan endagars och kortjobben. Räkna på jobb och få ut räkningar. Ligger efter med den biten som vanligt och min stackars revisor undrar väl var TrädgårdsFias pärm är... En hel dag tog det att få ordning på den, och räkningarna då. Jag som hade tänkt komma mig ut och fiska med familjen. (Fast det har inte varit bra väder för det ändå...)

En favorit just nu är Clematis viticella 'Maria Cornelia'. Viticellorna överhuvdtaget är de tacksammaste sensommarblommande enligt mig.
 Försöker rensa lite, klippa ner och skyffla någon igenväxt gång emellanåt. Här i gången växte ungefär en miljon frösådda kungsljus av den vita modellen, även minipenséer i massor. Förstås kunde jag inte med att rensa bort alla penséer och vallmo... Fyra skottkärror utblommade digitalisar ryckte jag bara i går. Och en del mer finns.
 Försöker att inte titta på rosorna som är förstörda av rosenbladssteklarna... men det är svårt att låta bli eftersom de växer vit uteplatsen utanför ytterdörren, där man oftast hamnar med kaffekoppen.
 Dammens vatten är inte alls särskilt klart, jag köpte ett stort filter i våras men helt ärligt så tycker jag det var bortkastade pengar. Väldigt besviken faktiskt, men dammen gillar jag ändå, men hellre grön utan filter än med. Och 'Paul Farges' gör sitt jobb att täcka mellan skjul och berg alldeles utomordentligt bra.

1 kommentar:

  1. Snygg Clematis. Den får hamna på listan. Tycker också att viticellorna är pålitliga och inte så skadebenägna. Har gått över till att bara plantera ljusa Clematis. Tycker de mörka försvinner oavsett vilket ljus det är.

    SvaraRadera