fredag 13 juni 2014

I en Trädgårdsälskares kamera

 Ser att jag inte har bloggat på en vecka! Och det mitt i högsäsong och allt! Tömmer kameran på en veckas bilder och bland några hundra hittar jag detta:

7.e juni. Iris Germanica 'Song og Norway' har slagit ut bland blågull och nävor:
 Och jag var på hundutställning med Puffling. Gick ok. Fint väder och trevligt var det framförallt.
 Den 8.e juni. Pionen 'Buckeye Belle' blommar för första gången.
 Och aklejor och annat kväver nästan de stackars rosorna i rosenträdgården, men underbara är de!
 Ett spontanköp (japanlönn) veckan innan ger anledning till en makeover av en ny rabatt.
 Biten mellan bänken och den frösådda krisslan grävdes upp helt. Mamma kom på besök på lördagen så äntligen blir det lite gjort i min egen trädgård. Tänk att jag behöver min mor för det!



 Dessutom hann vi med både en fisketur till sjön, och eftersom vi inte fick någon fick där en tiominutare förbi det abborrsäkra tjärnet.

9.e juni. Tog ledigt och skickade min man som grävmaskinist med kollegan att gräva ur för en stenläggning. Men jag fick förstås dit på morgonen för att kolla höjder osv, en timma som jag trodde det skulle ta tog tre. Men jag kom hem innan lunch iaf :-) En förebild.
En bild på dottern med sin älskade Dixie har fastnat i kameran.
 Och min kära moder. Den mest energiska och uthålliga ogräsrenserska jag har träffat. (Och jag har träffat en del). Vi har både rensat, kantskurit och planterat en massa.

10.e juni. Trots att jag har besök och borde rensa ogräs med morsan fick jag upp tidigt. Hatar tidiga mornar, men morgonljuset är underbart!

Fotade visst inget på jobbet. Men det var det vanliga inför stenläggning. Duk, 0-18. paddapaddapadda, och satte kantstensblock.
 Men rosen 'Frühingsmorgen har äntligen efter flera år blivit en rejäl buske med mer än tre blommor. Säkert trettio i år.
Min favorit Gillenian blommar redan.
 
 
Mamma och jag åkte till plantskolan för att köpa lite växter som hon inte hittar på sin lokala plantskola. Jag köpte en ros (och lite annat), och det bara för att det var ett fint exemplar. Det var en Austinros som heter 'Wild Edric'. Jag har ju lite svårt för rugosahybrider, just rogosabladen som faktiskt alltid ser fräschare och friskare ut än alla andra rosblad ger mig för mycket strand i Danmark-känsla. Inte för att jag ogillar det, men min trädgård är ingen strand. Men jag försöker lära mig att gilla det som går (och jag har några fler rugosahybrider i trädgården.)
11.e juni. Skolavslutning. Inte en enda bild från den dagen i min kamera. Pinsamt kass morsa jag är.
12.e juni, igår då. Dags att åtminstone börja lägga sten även om det tog mer än halva dagen att bli färdig med underarbetet.

 Eftersom vi jobbar ungefär tio meter från havet (Fjällbacka) så fick sonen följa med.
Och han fiskade både med spö och klädnypa. Stor lycka då han i slutet av dagen på bottenmete lyckades fånga en ål. (Vi släppte i den för jag har inte tid med ålrökning just nu.)

 Även en ny minidumper kom igår. Jag köpte först ett ex som skulle ha gått 20 timmar. Det såg ut som det gått åtminstone 80 timmar, och värst var att den läckte lite olja och oljan var full i järnfilsspånor. Så säljaren kom till jobbet och bytte den mot en sprillans ny. Lite dyrare, men hellre det än en som går sönder.
 Idag, den 13.e juni, fortsatte lägga sten. Dräneringsdike fylldes, jord flyttades, ja, det mesta var som vanligt på jobbet.
 Hemma blommar och blommar det. Jag hinner inte visa er allting. Men det mesta har setts förut, en del tål nog att ses igen.


Ha en härlig helg!

1 kommentar:

  1. Fina bilder, Fia! Blev extra glad av att se Buckeye Belle, som jag köpt från Odla i år, det lär ju ta några år tills min blommar! :) Gillenia har jag glömt att jag måste ha med, ser jag! Häftig dumper, hoppas den blir bra! Hoppas du får en fin söndag! :) Mia

    SvaraRadera