torsdag 1 maj 2014

Fina dagar

 Kalla mornar men perfekt arbetsväder. Jag lyckades bränna min underarmar redan i måndags, och nu har jag utvecklat en riktig bonnebränna.
 Att bygga mur, ja ting tar tid. Så jag jobbar även idag trots att det är helgdag. Det tog drygt två dagar att få dit bottenlagret som är det som är viktigast att få till bra, varje liten sten skall på plats på millimetern, rätt höjd, i linje och samma lutning på alla stenarna.
 Det bukar vara jag som står på knä i gruset, fixar underlag och säger var kollegan skall slå på stenen. Varje sten åste bankas ner lite också för att inte sjunka senare. Vår stenstöt är inte den bekvämaste, och efter några hundra sten förstår jag att kollegan har ont och fick fixa lite vaddering på handtagen.
 När bottenlagret är gjort är det bara att stapla på. Här har vi inte kapat än utan bara lagt ut stenen för att röja av parkeringen.
 Något som stör mig något kopiöst, det är alla som gör den här typen av mur utan täckplatta uppepå. Då ser det ut såhär med gräs som växer in i trekanterna som blir mellan stenarna. Eller om de nu har grus, fult är det med hörnen iaf.

 Så, täckplatta på!
 Något annat som tar tid är att bygga trappor. Mycket grus som skall i både under, bakom och på sidorna. men första trappan klar, andra halvklar.
 Grannhuset där vi jobbar har den aldra underbaraste gräsmattan. Jag tror det är ängsbräsma som växer där, och jag skulle lätt kunna tänka mig en sådan här våräng. Någon som vet om man kan köpa frön av ängsbräsma någonstans och göra sig en?

1 kommentar: