fredag 18 april 2014

Påskhelg

Och tid för lite välbehövlig vila. Förutom ett kundbesök idag så latar jag mig, jag känner mig lite som blodörten ser ut. Frusen och trött och insvept i en massa kläder men med hopp om sol ;-)
Har varit förkyld i några dagar och så en riktig chockstart på säsongen har nog gjort sitt till.
Sanguinaria canadensis
 
Min favorit just nu är den lilla blyga Soldanellan. Växer mellan några stora granitstenar.
 Soldanella pusilla x carpa 'Spring Symphony'
Och här är något som jag inte visste att jag planterat. Några rosa pärlhyacinter.
 Muscari botryoides 'Pink Sunrise'

Den gamla sortens påsklilor växer helst i skogen och blommar tidigast.
 Narcissus pseudonarcissus 'Van Sion' ('Telamonius Plenus')

Och den för flera år sedan utplanterade minipåskliljan ’Tête-à-Tête är definitivt sötare i rabatten än i kruka.

 Dammen händer det inte mycket med i år. Köpte ett filter för en vecka sedan till den, men grodor och paddor har hållit sig därifrån i år, kanske de föredrar smutsigt vatten för den algbubblande naturdammen ser ut som dallrande gelé. Dags för några nya fiskar hit snart nu när man kanske kan får se dem i år.


Önskar en en härlig och vilosam påskhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar