lördag 31 augusti 2013

Regn

Härligt välbehövligt regn har kommit, det började lite mesigt i går, sedan kom det en rejäl skur, och
det ser ut som om det fortsatteså stillsamt i natt. I morse när jag kom ut var allt dimmigt och regnvått. 

Rosenträdgården i dag

Jag funderade häromdagen på att vattna, de nyplanteade rosorna i alla fall. Men jag vattnar sällan i rabatterna så det blev inte av förstås.

För några år sedan gav jag bort min knallblåa riddarsporre, ja, det hjälpte inte, för den återuppstod där jag grävt upp den, och i våras fick jag frö till riddarsporrar som skulle vara lila... ja, nu har jag ändå fler knallblå, men dom är riktigt fina tycker jag nu. Och de är inte sådär dubbla så att de bara viker sig vid minsta lilla fukt eller blåst. Uppbindning händer nämligen inte i min trädgård...
 Även clematisen 'Cassandra' passar in i det blåa temat.



 Jag är så smått förkyld, straffet för att jag häromdagen sade att jag har haft sådan tur som än inte har blivit sjuk under säsong än... men ingen mansförkyldning vilket jag brukar få ;-) så jag skall nog överleva detta med. Kollegan skall ha en veckas semester, så förutom att hjälpa grannar och bekanta med sådant jag lovat länge, och några småjobb som rådgivning och planering, så blir det lugnt från onsdag till onsdag.
Idag håller jag min inne och latar mig, sedan finns det andra som inte alls bryr sig om att det duggregnar lite...


3 kommentarer:

  1. Fy va fin Muffy är trots att hon på bilden e något "fuktskadad" i sin fluffiga päls. Nu får jag allt se till o hitta kartan till Hedekas djupa skogar snart igen... Var ett tag sedan nu. Måste ju se o beundra alla dina fina växter igen innan hösten demolerar allt de vackra som blommar hos dig nu!Eller hur!

    SvaraRadera
  2. Så himla fin trädgård du har! Så där frodigt skulle jag också vilja få till.

    Hoppas jag får godkänt nu men jag har planterat ett par grejor till i det jag numera kallar Fias rabatter :)
    En trädgårdsnäva 'Sylvia's Surprise', en höstanemon 'Robustissima', en solhatt 'Pink Double Delight'. Plus att jag flyttade en rosa astilbe, rosa löjtnantshjärta och rosa phlox.
    Mycket rosa men det gillar jag ju.

    Hoppas förkylningen ger med sig.. här går vi också och småsnörvlar lite.
    Ha en fin söndag! Och tack för inlägget från vår trädgård, jättekul att se alla bilder.

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder, första och sista bilderna är mina fovvos.//Ingrid

    SvaraRadera