onsdag 14 augusti 2013

När jag kom hem från jobbet

så var mina barn taggade inför trädgårdsbesök. Min son John, 9 år, han hade satt fram bord, ställt fram växter han skulle sälja, och jag fick leta reda på lite fler växter i kruka så han fick tjäna lite pengar. Gurka kan man också sälja. 200 kronor tjänade han, jag funderar mest på om han missade att ge någon växel..;-) Annars kanske jag skall placera honom på en sta-marknad med ett bord med ändå lite fler växter...

 Min dotter Alma, hon plockade bär och morötter och körsbärstomater och hade provsmakning. Men hon var så blyg så hon pep runt knuten när det kom folk...

Jag tog till mig Lailas på Fagerdalas trädgårds råd, och istället för att prata om hur lite jag hinner med och hur fördjävligt allting ser ut och be om ursäkt för ala jordhögar och igenvuxna gångar, så kollade jag och lyssnade på vad besökarna var intresserade av och berättade om det istället. Manchuriska valnöten, som egentligen bara är en pinne med en delning, två meter hög imponerade. Och den gillar ju jag med så det är förståeligt. Dammen gillar många, så jag fick berätta om näckrosor hur man planterar dom, om hur man beskär en vinranka, och annat som jag alls inte hade tänkt på att någon kanske undrade om. Så tack för tips Laila :-) Att går runt med folk och berätta hur de sköter om saker i sin trädgård och hur man kan göra det ena eller andra är ju inte så främmande för mig, men det brukar ju inte ske i min egen.

Ja glömde helt att fota under besöket, men här är ett par bilder från sensommarrabatten. Jag satte upp en hel armeringsmatta för något år sedan, mot den planterades klematis, och jag har ju en förkärlek för viticellorna, här är den rena arten Clematis viticella (lila) och en Clematis viticella 'Rosea' som växer tillsammans. Jag föredrar LÄTT dom framför stora blaffiga klematisblommor, dessutom är dessa lättodlade. (Nu kan man hitta ett par stycken med stora blommor hos mig med.)
 Fackelblomstret, Lythrum virgatum 'Dropmore purple' är en riktig favorit hos mig. Röd solhatt är den perfekta partnern om ni frågar mig!
 Annars var det en bra dag på jobbet, även om det är tidigt att gå upp strax efter fyra på morgonen. Vi jobbade faktiskt på så bra så vi slutade vid två så jag hann hem och se så familjen hade klippt gräsmattan och sådant ;-)

Att rensa kvickrot och åkertistel kanske inte är det mest spännande i mitt yrke, men för mig så är det bara sååå skönt att få vila hjärnan och bara jobba på autopilot ibland, det är så mycket som skall sys ihop på många jobb, leveranser, material, att saker kommer i tid och att vi håller tidschema... Jag tror inte ens att jag har haft den typen av rensjobb i år. Att vi redan har fått ett litet jobb till bara av att sitta och rensa ogräs och se snygga och trädgårdsproffsiga ut, det är ju ett plus det med ;-)



2 kommentarer:

  1. Tack för en bra visning igår kväll, gick ju alldeles lysande. Inspirerande!!! Alla var rörande överens om detta. Tack Tack!!! Men vad hette nu det lilla gråskimrande fänrikshjärtat tro?

    SvaraRadera
  2. Fackelblomstret, Lythrum virgatum 'Dropmore purple' og solhat er da rigtig flotte sammen. Flot tone i tone.
    Hilsen
    Jette

    SvaraRadera