onsdag 28 augusti 2013

Hur många

 gånger har jag visat er högar med jord vid det här laget...

 ...eller högar med samkross som skall rakas och paddas ut till bärlager?
Anläggningen vi gjorde i Kungälv den här veckan var faktiskt hos en bloggare, nämligen Marie med bloggen "Hem och Harmoni". Klart det är roligt när bloggare hör av sig och har sett här vad jag gör! Grushögarna och så.
 Lite inramning med rabatter måste man ju också ha, eller hur!?
 Sten är lika kul som vanligt. Såhär hette den här. Gilar verkligen gråmixen, smälter in fint och passar i de flesta miljöer, och mot Maries gråa hus blev den perfekt!
 Jag är lite fixerad vid kanter. Att de inte skall ge sig iväg. Sett många exempel på det, så vi lägger ofta tjockare kantsten runtom som ram. Lite dyrare, men inte kul om stenläggningen börjar ge sig och det blir glipor på en gång.
 Sätter ramen först, fyller sedan upp innanför och paddar.
 1/2" rör och flis. Ja det vanliga, sedan är det mesta arbetet gjort och det är bara att lägga stenen :-)
 Eller ja, jag glömde ju all kapning... den tar tid, men idag gick den ovanligt fort, ibland passar allt... särskilt när det är en fyrkantig uteplats och inte en svängd.

 Och sedan var det klart!
 I rabatterna kör jag en beprövad blandning av befintlig lera/silt (jag har liknande hemma, så jag har provat ut i sådär 36 år ;-)) flis och köpejord.
 ...och just när jag sedan skulle fota det färdiga resultatet av allt så slängde min kollega ut fogsand. För 4.e gången.
 Så jag fick sno hans slutfoto.
Imorgon har jag kontorsjobb. Ligger långt efter med att fakturera... och räkna på jobb så att jag har något att göra fortsättningsvis med. Då blir det nog lite vanliga blombilder. Hej tills dess!


PS. Om ni undrar vad jag planterade, ja det blev det här. Lyser nog upp fint i halvskuggan tror jag :-)



4 kommentarer:

  1. Så snyggt! Ska vi lägga marksten någon gång så ska man ju anlita proffs helt klart;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det ble utrolig fint! Dere er så flinke, og jeg venter fremdeles på at jeg skal bli rik så jeg kan gi dere en stor jobb :)

    SvaraRadera
  3. Instämmer med föregående kommentatorer. Vilka fina blommor du valt.//Ingrid

    SvaraRadera
  4. Vad du sliter!

    Det måste kännas grymt skönt när det blir klart och har planterat blommorna att bara få njuta av det färdiga resultatet.

    Mycket snyggt blev det!

    Veronica

    SvaraRadera