fredag 10 maj 2013

Min egen entré

Nu vågar jag inte visa bild på vårat hus, för det blir aldrig färdigt. Men jag bor i ett många gånger tillbyggt torp, rött med vita knutar, takkupa mitt på taket över entrén, och någon gång skall väl den där lilla förstukvisten bli färdig också...
Och så har vi plåttak på kåken, och alla som har plåttak vet vad som händer då. Stooora snödrivor nedanför (till Muffys förtjusning så ligger dom kvar länge på våren också). Och framsidan på huset ligger åt norr, så det är skuggväxter, och absolut ingenting som kan brytas av på vintern som gäller.

Än så länge har jag varit ganska nöjd med att ha stora och många Fuchsior ståendes i gårdsgruset, någon på en huggkubbe eller en liten ljugarbänk, någon uppstammad, och dom har trivts förträffligt där i skuggan där man dessutom alltid ser dom så att dom aldrig glöms bort. Men nu har jag insett att jag inte har tid med krukor, dessutom har jag tröttnat på att släpa in en massa övervintringsväxter, så jag gör en liten makeover... och ett litet collage, för det var ganska roligt ;-)

 
Jag har delat en massa Hostor, även mitt favoritgräs det gula Carexet, ett parasollblad planterades förra året, en pipranka inköptes häromdagen och planterades (dom är ju så seeega bara), några strutbräknar grävde jag upp i skogskanten (där dom ändå inte verkar trivas hur det nu är möjligt) och en vit klematis lyser nog upp där på våren innan bladväxterna vaknar. Det blir ingen rabatt, utan det får växa i gruset. Under gruset just där dom växer lägger jag förstås jord i stora gropar, men väldigt väldränerat är det ju ändå så vi får se i sommar hur dom kommer att trivas.

Vad tror ni? Kommer någon på någon riktigt hög perenn som kan trivas där i norrläget så ge mig tips. Funderade på att prova en Skuggviolruta men jag har lite svårt för rosalila mot falurött.

Ha en underbar trädgårdshelg!

6 kommentarer:

  1. Det ser finfint ut! jag tänker genast på den gamla klassikern plymspirea Aruncus dioicus som jag tror skulle kunna trivas.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Kommer säkert att bli jättefint:) En hög skuggtålig perenn skulle kanske kunna vara bronsrodgersia? Fast den vill kanske ha mer mullrik jord? Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jättebra förslag båda, dessutom har jag både Plymspirea (den smalbladiga 'Kneiffii') och Bronsrodgersia :-) Bara att flytta, och flytta tillbaka om det inte blir bra eller dom inte trivs :-)

    SvaraRadera
  4. Herregud, ge dig tips. Eh, astilbe, trivs dom där eller vill de bara ha helsol? Tror det blir jättefint det där! Mvh en som också bor i hus med plåttak.

    SvaraRadera
  5. Det finns den vita skuggviolrutan. den är supersöt men kanske mer som en "svävare" ihop med någon av dina plantor.

    Vårsolskram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar jag den visa kommer jag att köpa den omedelbums! Har dock inte ens sett den vanliga i handelsträdgården någon gång utan min är köpt på växtmarknad...

      Radera