lördag 21 juli 2012

Geranium

Tänk vad underskattade nävorna var i många år, för att för 10-15 år sedan bli jättepoppis och något som alla har i sin trädgård.
Jag tycker det är en växt som passar så bra som vävarväxt, finns många sorter, och det viktigaste när man väljer är inte blommorna egentligen utan blad och växtsätt. Vissa blir meterhöga, vissa kryper fram. Vissa har oansenliga blommor men underbara blad, och vissa blommar och blommar hela sommaren. Vissa kväver andra växter eller fröar sig något hejdlöst och kanske inte skall planteras i den lilla trädgården.

Geranium 'Johnsons´s blue' med mjölkklocka i rosenträdgården.

Hos mig börjar säsongen runt midsommar med drivor av Kungsnäva...
Kungsnäva, Geranium magnificum

Enstaka brunnävor som jag egentligen försöker utrota. Eller, jag gräver upp dom stora ruggarna och låter dom små vara kvar...
Brunnäva Geranium phaeum 'Samobor'

Och Flocknävor av olika varianter petar jag ner överallt där jag behöver något som täcker marken. Prydligt bladverk har dom med, hela sommaren.
Geranium macrorrhizum (tv) och Geranium x cantabrigiense

Just nu är det andra som blommar. Alla dessa. Och fler skulle jag gärna ha.
Särskilt bland rosorna tycker jag dom är fina där dom väver sig in och matchar perfekt både i form och färg.
Ovan f.v Geranium wlassovianum (Mongolisk näva), 'Ann Folkard' Spansknäva, 'Sirak och 'Johnson´s Blue'.
Nedan f.v 'Rozanne', 'Sweet Heidy', 'Elke' och 'Pink Penny'.

Geranium 'Sirak'

Spansknäva, Geranium endressi

Geranium sanguineum 'Elke' heter min enda sanguineumhybrid. Blodnävorna vill ha det torrt och soligt, tvärtemot min lera, men denna har överlevt två vintrar i kanten på uteplatsen där den växer i mest stenmjöl kan jag tänka mig.

Geranium 'Sweet Heidy' var en besvikelse. Verkade vara årets nyhet på plantskolan, när den populära 'Rozanne' går ner något i pris kommer dom med denna nyheten som skulle vara en mer rosa variant av Rozanne. Bladen ser lika ut, men blommorna var lite för obestämbara i färgen för mig. Kanske om det blir en stor buske så blir den fin. Annars är väl Rozanne alla anläggares favorit. Och jag förstår varför och planterar den själv ofta, men lite trött på den blir jag, och hade gärna sett fler lika tacksamma långblommare i lite andra toner.

Geranium 'Pink Penny'

Geranium 'Ann Folkard' tycker jag är så fin. Läser att den övervintrar dåligt, förklarar varför jag fick köpa en ny planta iår. Vill man ha en armenisk näva så skall man hellre välja sorten 'Patricia' som ser likadan ut. Men jag hittar inte den jäkla Patricia i någon handelsträdgård :-( För jag gillar det svarta ögat i det riktigt knalliga cericerosa. Om någon har en planta över så skicka gärna hit en planta ;-)

Nävan 'Sirak' som jag har massor av blev monstruös och lade sig över allt som var iår. Förra helgen tog jag sekatören och kapade nästan alla plantor jämsmed fotknölarna. Lite synd eftersom dom blommar hela sommaren, men dom andra växterna höll på att bli kvävda runtomkring. Redan eter fyra dagar så hade plantorna kommit med nya blad och såg ut såhär. Nästa vecka så är det nog prydliga gröna kuddar igen.
Andra nävor som jag kapar ner är brunnävan och kungsnävan. Även på spansknävan kan jag gå till attack med sekatören om hon inte sköter sig.



4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Älskar bilden med trä och olika blommor.
    Nävor och rosor hör ihop :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vad heter den högväxta saken bakom endressin?
    Pang på rödbetan ;)
    Fina är de, geranium, något som verkligen förknippas med sommar! Skulle gärna ha fler sorter.

    SvaraRadera
  3. Ja, nävorna förtjänar den uppmärksamhet de fått de sista åren, så tacksamma de är. Här i min sandjord trivs Blodnävorna fint. Aha, 'Patricia' är lite härdigare.. undrar om de inte hade den på Granskattehult när jag var där i veckan.. kanske få bli en tur igen. Få se om den går att övervintra även hos mej.

    Ps! ska du på plantbytarträff hos Åsa Hh? om det nu var 'Patricia' de hade ska jag i så fall köpa en planta åt dej?
    Ha det bra!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  4. Väldigt fina bilder Katta!! Som vanligt :) Jungfrunäva är en av mina favoriter men det finns många fina nävor, gillar både bladen och blomman hos brunnäva men växtsättet e lite trist. Silkesnäva är söt också men den försvann här hos mej :/ Vad är det du planterat brevid 'Sirak'? Väldigt vacker bild :)
    //Mona

    SvaraRadera