fredag 13 april 2012

Pionsådd


Idag tyckte jag det var dags att kika hur det har gått med mina burkar som har stått i kylen sedan årsskiftet...
Det är några olika pionfröer som jag lade i vitmossa i höstas. Först stod dom i värme i 4 månader, fram till nyår ungefär, sedan har dom stått i kylskåpet lika länge.
Och jodå. Något har ju hänt...

Nästan lite väl mycket med fröna från Sidenpion...Lite mer lagomt tror jag med fröna från min aprikosa svavelpion. Dom hade jag många av och testade hälften i torv och hälften i vitmossa. Verkar fungera vilket som.
Nu är dom planterade i krukor och hoppas på att dom visar blad om ett litet tag.
Anledningen till att jag har haft pionfröna i burkar är att dom normalt behöver en sommar och en vinter innan dom gror. Nu har jag lurat dom på ett år, och med mitt tålamod så hade det inte funnits en chans annars.

Man ju inte vilken färg det blir på frösådda svavelpioner, men för min del så får dom gärna bli aprikosa som ena plantan jag har, eller vilka färger dom vill. Och om detta nu fungerar och dom gror fint i sommar, då kommer jag att prova både med fler svavelpioner, buskpioner och luktpioner.













Vill ni läsa mer om pionsådd i vitmossa kan ni läsa en artikel från trädgårdsamatörerna HÄR.

Trevlig helg!


3 kommentarer:

  1. Grattis! Så spännande med egna pioner!

    SvaraRadera
  2. Intressant att du lurade dem på tid... Hoppas att de växer och frodas nu.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Gud så spännande, har också försökt mig på det där med pion frön och vitmossa utan resultat :( mina frön bara möglar efter några dagar. Tips på hur jag ska göra? Den som vet får gärna mejla mig (pinkelton80@hotmail.com)

    SvaraRadera