måndag 27 februari 2012

Skogstjärnet

Jag har ju visat det förut (HÄR), men har varit dålig på att fota det så jag blev lite förvånad nu när jag faktiskt hittade några bilder på det från i somras, för det är väldigt eftersatt och skulle behöva åtminstone en timmas jobb nerlagt på det för att bli fint igen. Får väl se om det blir till sommaren.

Det jag antagligen hade fotat i somras, det var några köttätande växter som mina barn hade tjatat till sig. Och förstås höll dom där stackars växterna på att dö inomhus, så hösten innan hade jag petat ner dom mer eller mindre döda växterna i torvblocken runt dammen, och häpen blev jag, när jag såg att dom faktiskt levde! Efter en vinter med nästan -30...

Här är en sådan där flugtrumpet...


Och en venus flugfälla...


Att det vanliga sileshåret växer av sig själv i torvblocken är jag kanske inte så förvånad över. Men fina är dom.
Ja, och så lite kantareller. Självplacerat trädgårdspynt som verkligen har hittat det rätta stället :-) Dom blir inte ens uppätna så fina är dom.


9 kommentarer:

  1. Är tjärnet i din trädgård? Jag gillar när det är lite lummigt och nästan slarvigt :D

    SvaraRadera
  2. Jag minns då jag efterlyste bilder på en mossdamm på forumet och du visade din skogsdamm. Det var den som fick mig att göra min mossdamm:)
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Härlig damm!
    Vilken glad överraskning att de köttätande växterna hade överlevt förra vintern! Då kanske de kan fortsätta att leva där. Fast det är klart att barfrosten kan också bli en fiende. förra vintern var det säkert tjockt med snö när det var som kallast!
    Håller tummarna för att de lever i år med! :-)

    SvaraRadera
  4. Kul att växterna överlevde:) Tjärnet? är det dialektalt ? Jag har alltid sagt tjärn/tjärnen. Oavsett så är den väldigt vacker;) Vi har också kantareller på tomten men jag plockar och äter upp dem:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilket skatt att ha en egen skogstjärn, Kul med barnens växter!
    Ha en bra dag//Ulrika

    SvaraRadera
  6. Tack för ett spännande och annorlunda inlägg:)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vilken grej! Detta var något nytt och härligt att läsa om.
    Gillar när det är så naturligt som möjligt.
    Kul för barnen.
    Vilken lycka med kantareller på tomten.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  8. En tjärn, så vackert! Läckert med växterna också, hoppas de har klarat vintern i år också!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Men! Så coolt med de överlevarna! Nu känner jag att jag fick reda på nåt heeelt nytt för mig, tack! kramkram H.
    ....och tack för de fina länkarna inne hos mig!!

    SvaraRadera