söndag 8 januari 2012

Jag skall bli provodlare!

Ja jösses, kanske jag börjar bli lite sugen på att börja trädgårdera ändå.När jag i höstas hörde om att man kunde bli provodlare kände jag att det orkar jag då alls inte. men när alla andra började presentera "sina" rosor dom skulle provodla så kunde jag inte låta bli att anmäla mig. Bättre sent än aldrig...
Det kommer att bli en jätteutmaning för mig det här. Jag har ju bara rosor i rosa-vitt-vinrött. Jag var hemskt sugen på en aprikos ros i somras och funderade på att göra en bit av trädgården, med pergola, uteplats och grejer, och bara ha gult-aprikost-rött... Ja, rosor, dagliljor, rödbladigt och så. Nu är det nog bara att skrida till verket för mig. För rosorna jag blev tilldelad, ja förutom ett par stycken så är alla just gula-oranga... Och jag fick fundera en stund innan jag kom på vad en PATIOROS var ;-) Sådana och marktäckande blev det en del.

En utmaning för mig blir detta med nya färger och typer av rosor i trädgården ;-) Jag kommer att meddela er hur planerna fortgår...

Detta blev dom rosorna som jag kommer att plantera i vår:

(Från Tantau) klätterros 1 ex:
Dukat

(Kordes klätterros 1 ex):
Bajazzo

(Kordes klätterros 1 ex):
Florentina


(Kordes klätterros 1 ex):
Hella

(Buskros, 1 st)
Alexandra Princesse de Luxembourg

(Austin, 1 st):
The Mayflower

(Austin, 1 st):
Darcy Bussell

(Easy elegance 3 st:)
Yellow Submarine

(Från Poulsen 3 st av varje):
Kola, vit låg
More, marktäckande, orange blandat med andra toner
Suprima, " röd med gult och orange
Basic, " oranga toner
Yumi, patioros gul
Sabi, " orange
Pavla " mörkröd

Eftersom Poulsens rosor är helt nya så finns det inga bilder att hitta på dom, extra spännande ;-) Alla bilder är förstås lånade från nätet eftersom detta är nya rosor.

Fick jag säga redan nu vilka rosor jag tycker är finast så är det förstås Austinrosorna och Alexandra... ja, det var ju det där med jag och rosa ;-) Men jag skall ju ha min färgglada sida av huset, sååå fint kommer det att bli!



10 kommentarer:

  1. Oij...så spennende,Fia!
    Og flotte de du viser bilde av...gleder meg til å følge dette prosjektet:))
    Lykke til:)

    SvaraRadera
  2. Så fina rosor du fått! Det kommer bli spännande det här. Jag har också fått klätterros Hella.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så himla fina.

    Skall man anmäla sig någonstans för att bli provodlare eller kallar du dig det?

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Spännande! Jag har oxå fått en lista med rosor jag ska odla...Kommer på min blogg snart...sitter och läser på för fullt!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  5. Grattis! Kul att få testa något helt nytt och vackert och dessutom gratis:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Det kommer att bli jättefint, det är särskilt spännande med de som inte finns på bild än! Du får många gropar att gräva!
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Vad kul Katta! Nu kommer du verkligen ha ett roligt projekt framför dig med så många rosor. Vet att du kommer att klara det galant och det kommer att bli så fint. /Helena lite norrut

    SvaraRadera
  8. Så kul!!! Jag har Yellow Submarine och den är bara gul då den kommer sen blir den vitare och vitare.Ska bli kul att få följa dina rosor:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Tack för alla kommentarer :-) Jag svarar såhär lite i efterhand...
    Gunilla -Det är på trädgårdsforumet på alltomträdgård som detta med provodligsrosor har diskuterats och anmälts och delats ut. Jag skrev bara till den ansvariga att jag var intresserad (man fick ha önskemål vilket jag dock inte hade) så fick jag en lista på rosorna som jag kommer att få i vår :-)
    Ja, gratis ÄR gott som det heter ;-) Jag menar, en ros kostar bortåt 150 spänn... med mina drygt 30 rosor skulle det ha blivit en slant... men jag hade tänkt komplettera med en hel del i samma färgskala :-) För att inte tala om perenner, buskar och klätterväxter som matchar! Så kul skall detta bli, sedan om hela mitt projekt blir av iår eller inte, det får vi se ;-)

    SvaraRadera
  10. Häftigt! Det hade ju varit väldigt spännande! CK.

    SvaraRadera