söndag 29 januari 2012

Bluebells

Blåa mattor av Engelska "Bluebells", Hyacinthoides non-scripta ser man i många skogar i Storbritannien om man åker över i april.


Min pappa bodde några år i Forest of Dean, ett område med mycket gammal blandskog vid gränsen till Wales. Där ser det ut såhär på våren...
Den delen av England som är vackrast om ni frågar mig... fast Wales är finare ändå. Det där med att alla pratar om Skottland som så vackert men att aldrig Wales nämns har jag aldrig förstått... men det kanske är jag som gillar skogiga kullar och små byar med vitkalkade hus i dalgångarna... och så har dom pubar överallt, i skottland får man gå på Hotell och pubarna kallas public bar, inte samma sak alls ;-)

Fast nu var det inte det jag skulle berätta om, utan det var det att jag har provat att gräva upp Engelska klockhyacinter flera gånger och plantera här hemma, men som alla vet så är dom inte härdiga hos oss. Kanske i zon1...
Men vid husvägen växer det en tuva med Spansk klockhyacint, Hyacinthoides hispanica. Den är kraftigare på alla sätt, och får en hemskt ful tuva med blad som lägger sig över allting runt, men jag undrar om det skulle kunna gå att göra en bluebelläng med dom...

Ja, där har jag något att fundera på. Jag får väl börja med en kvadratmeterstor äng...

5 kommentarer:

  1. Åhhh så vackert! Tycker du ska försöka med en äng:) Jag tror jag har både spansk och engelsk klockhyacint i alla fall har jag fått en sort som hette engelsk klockh. Kanske skulle jag gräva upp den "plantan" och gräva ner den på åkern i stället:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Den var nydelig! Håper du får den til. Bildet av klokkehyacintene i skogen var utrolig flott!
    Ha en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  3. Åh jag tror jag smäller av vad vackert!
    Har oxå den spanska o bladen är ju lite väl frodiga...
    Men ja varför inte man tager vad man haver!Det skulle bli bra likt iaf.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Åh vad skir och fin den är! Synd att den inte är härdig nog, den spanska vill jag ha,söt den med om än lite väl mycket blad att tampas med men man kan inte få allt (:D
    Ha en härlig vecka!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  5. Oj,så vackert med en äng av dom!!
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera