tisdag 11 oktober 2011

Storehagen



I Augusti så samlades vi ett gång forumister (från Aot´s forum) på Storehagens rotäkta rosor.
Jag har bara några mil dit och skämdes lite när det var en som frågade på forumet om någon hade varit där, så jag fick helt enkelt boka in oss ett gäng.
Mycket trevligt. Det är alltid kul att träffa trädgårdsvänner, men nu fick vi även en liten kurs i underbara miljöer och en rundvandring. Ok, det regnade, och i augusti blommar väl inte rosorna som bäst, men det var helt underbart ändå.




















Kicki som har Storehagens rosor med sin man berättade om rosors skötsel, hur dom gödslar och hur man planterar dom på bästa sätt. Hennes man gav oss en kort kurs i hur man förökar rotäkta rosor, för alla rosor på Storehagen är rotäkta!

Dom har öppen trädgård ett flertal gånger under sommaren, och även kurser både i skötsel och förökning, så vi skrev upp oss allihopa på kurs, själv tänker jag gå en i sticklingsförökning, inte för att jag räknar med att föröka rosor så mycket, utan helt enkelt för att jag tycker det är så ku latt träffa trädgårdsfolk!





















Nu är det ett tag sedan vi var där, så jag har glömt vad rosorna jag fotade hette. Men den till vänster borde vara en `Mme Plantier`och den högra `Ghislaine de Feligonde´.

Det fanns inte bara rosor i den stora trädgården. Stora uppvuxna barrväxter, gräs, irisar och en massa annat nice.



Så häng på en roskurs ni med så kanske vi ses där!

5 kommentarer:

  1. Synd att det är så långt bort, annars:)
    ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har vi inte varit där fast vi pratat om det varje vår;( Vi får väl se hur det blir nästa år;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag kan lära dig att sticklingsföröka rosor gratis Katta. Fast det är ju förstås roligt att gå en kurs, Ha de CK.

    SvaraRadera
  4. Låter som ett underbart ställe att besöka! Sticklingsförökning är ju alltid kul med ,så lycka till med kursen! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Vad vackert det såg ut, härlig miljö! Låter intressant, få se när jag fastnar i rosträsket kommer jag säkert släntrande... (:D Ha det gott!

    SvaraRadera