fredag 2 september 2011

Göteborgs Botan

Har jag visat bilder ifrån tidigare, men det lär bli fler gånger, för jag kommer inte att tröttna på den trädgården/parken i första taget.

Jag har nästan bara varit där på våren/försommaren innen, så nu tyckte jag det var dags att åka dit och se allt som blommar på hösten. Bra ställe att kolla in perenner och sommarblommor såhär års, och jag behövde perenner i lila som blommar just nu.
Men som vanligt så kollade jag mest buskar och träd ;-)
Jag som inte har varit på Botan så många gånger, och framförallt inte själv hittade en massa stigar som jag inte har gått på tidigare.

Och man ser växter som man inte ens märkte i våras, roddarna kan man kolla bladen och växtsättet istället för att bara se blommorna...

I bambulunden så blommade eldkrassen. Snyggsnygg.

Både i lökträdgården och lite varstans så hade tidlösorna kommit upp. Jag inhandlade faktiskt tre lökar för just tidlöselökar hittar jag aldrig i affären annars så det var bäst att passa på.

Men visst gick jag förbi både dahliorna som blommar så grannt och kollade perennaträdgården.

Sommarblommorna vid entrén var riktigt snygga iår tyckte jag.

Köpte även en koreansk vaxklocka vilken jag har önskat mig, en stormhatt och ett par astrar. Så några lila blommor fick jag ju med hem till min rabatt.

3 kommentarer:

  1. Ja, Botan är vacker när som helst på året;)) Eldkrasse har jag planterat bland rhododendronbuskarna uppe bakom växthuset och det verkar som om de tagit sig;) får väl antagligen vänta några år tills de växt till sig innan man får se några blommor. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Förstår att du gärna åker dit ofta, det är en fantastisk park! Jag hoppas kunna åka i vår för då har jag inte varit där innan. Eldkrasse skulle jag vilja ha, egentligen inte härdig men en kompis till mej här gräver ner den riktigt djupt och täcker lite grann och den verkar klara sig.
    Mmm och tidlösa, också en vill ha växt, när är det bladen vissnar ner? mitt i sommaren? Nåja, precis som du säger är det inte så lätt att hitta lökar på vanliga ställen.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. jaha...du köpte en korean...då kan du få en palmata av mig till våren för jag tror det blir lättast att dela då..så har du ett par olika sorter..
    Undrar om jag inte dessutom hittat en eventuell potentiell pojkvän till åt Sally..en korsning JackRussel/Dansk gårdshund..tror det var en han ;0)

    SvaraRadera