torsdag 25 augusti 2011

Stora perennrabatten


Blommar nu. Här är ju en rabatt där det mesta blommar samtidigt, så kan man ju göra om man har mycket plats och flera rabatter :-) därmed blir det ju väldigt maffigt när det blommar, men kanske ganska ointressant innan.
Fast i juni blommar här pioner och praktnävor, och det räcker ganska långt.



Jag har försökt hålla mig till skalan rosa-lila-blått-vinrött. Det rosa har blivit väldigt dominerande och jag måste komma på fler växter som blommar just nu i blått.


Det är väldigt lättodlade växter här som inte behöver någon större skötsel, däremot är vissa så lättodlade att dom börjar ta över. Bara två år efter att jag planterat så får jag nog fundera på att halvera ruggarna med temynta, och dom perennerna som står nära rosenflocklarna får jag nog flytta ut minst en halvmeter.

Några av dom perennerna som blommar här nu är:
Echinachea purpurea-Röd solhatt
Monarda, `Beauty of cobham´och `Prärienacht´(tror jag)- Temynta
Liatris spicata-Rosenstav
Phlox, diverse olika-Flox
Sanguisorba officinalis-Blodtopp
Cimicifuga simplex, `Brunette´och `Pink spike´-Höstsilverax
Aconitum carmichaelii (blommar inte riktigt än)-Oktoberstormhatt
Salvia nemorosa-Stäppsalvia
Agastache foeniculum (ettårig hos mig men har frösått sig)-Anisisop
Astilbe
Lythrum salisaria `Robert´och `Blush´-Fackelblomster
Miscanthus bla.a`Malepartus´ -Japanskt gräs
Calamagrostis x acuntifolia`Carl Foerster´-Tuvrör
Eupatorium maculatum-Rosenflockel
hylotelephium telephium-Kärleksört

Sedan har jag planterat en Manchurisk valnöt som bara är en liten pinne ännu, och så den snygga flikbladiga blodflädern `Black lace´. Flädern fryser ner nästan helt, men kommer igen med nya långa skott.


Cimicifuga `Brunette´och `Pink spike´som börjar kvävas.

En riktig favorit är fackelblomstret `Robert´.

Och tre olika flox blommar här. Den här är nog den snyggaste.





6 kommentarer:

  1. Så mycket fint som blommar hos dig just nu. Jag tänker fylla på min stora perennrabatt med lite mer augusti(september blomstring. Fick några tips hos dig!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Det ser fint ut! :) Hur är det med handen? Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Så supersnyggt! Jag har kört jord idag och utökat Tildes rabatt så nu e de att plantera men det blir väl till helgen. Hon vill gärna ha en stenstig oxå så jag funderar på att förlänga min stig från rabatten bredvid. Hoppas infektionen har lagt sig, ha de CK.

    SvaraRadera
  4. Wow vilken maffig rabatt! Helt i min smak. Jag tror jag har en rabatt där jag skulle kunna få till något liknande:).
    Maria

    SvaraRadera
  5. Skroll ner, skroll upp klicka större och titta,titta, titta!

    Snyggaste sensommarkompositionen jag sett på mycket, mycket länge, och jag är gammal...Jag bara älskar gräsen, perennerna och färgerna. Komplext men "enkelt" på samma gång.


    Jag får lite Piet Oudolf-vibbar och han är ju perennernas mästare och prärierabatternas konung.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Har spanat runt i din blogg en stund nu. Mycke fint och mycke fina bilder! Kommer bli en återkommande gäst kan jag lova!
    Inte ett DUGG avundsjuk på ditt jobb heller!!*hmf* haha

    Tack för din kommentar i min blogg förresten! Kan inte svära på att det är kardinallobelia men det var vad det stod på lappen iallafall vid inköpet hihi. Hoppingivande att den övervintrat hos dig då bör min klara sig också då jag bor i zon 3-gräns till 4 :)

    SvaraRadera