lördag 6 augusti 2011

Myrten...

...är en av dom krukväxterna som jag faktiskt klarar att få att överleva. Kanske för att det är några av dom få som jag anstränger mig lite med ;-)

På vintern bor dom i köksfönstret, och på sommaren i växthuset. Buxbom har jag ingen som jag får glädjen att klippa till bollar, men myrtnarna behövde sig verkligen en ansning.
Väldigt vildvuxna har dom blivit, under vintern så mår dom sådär, men när dom får komma ut på sommarbete så växer dom i en rasande takt.
Ganska söta blommor dessutom. Blommorna doftar lika gott som hela plantan, det känner man när man klipper i dom.
Klart! Här står dom och visar upp sig, klotklippta och prydliga. Egentligen skulle dom ha fått sig liteny jord också, men det får bli en annan gång.
När jag var i Italien för några år sedan fanns det häckar av Myrten. Hur snyggt som helst! Just detta var på Pompej.
Och mina har fått flytta in i sin bur igen.

1 kommentar:

  1. Saknar något att formklippa. På förra stället hade jag idegranar. Myrten kanske vore något att testa. Blev lockad!
    /Anette

    SvaraRadera