måndag 29 augusti 2011

Att besöka privatträdgårdar...

...är det absolut roligaste man kan göra. Och inspirerande. Och lärorika.

Förra veckan satt jag och blev riktigt deppig av att inte kunna göra någonting i trädgården här hemma med mitt onda finger, så då började jag planera in den här veckan. Varje vår så säger jag att jag skall besöka den och den, gå på sta´s öppna trädgårdar osv, men tiden räcker inte ens till för det jag vill hemma. Så nu har jag passat på att njuta trädgård, utan att smutsa ner händerna (eller bandaget), och utan att se min egna som jag inte kan göra någonting i.

Först åkte jag till Lindas trädgård norr om Göteborg. Linda har en underbar liten trädgård med mycket bladfärger och former. Mycket fin keramik som hon har gjort själv, och inte minst så har hon ljuvliga husdjur :-)
Jag kommer att visa mer bilder någon annan gång, men Linda har bloggen Trädgård, drakar och lite annat...


Sedan så åkte jag vidare till Alen trädgård på Tjörn. Monica och Göran har en stor trädgård med mycker Rhododendron, hostor, clematis, dagliljor och lite av varje. Mycket inspirerande då våra tomter har vissa likheter med mycket berg och lerjord. Monne har bloggen Alen Trädgård. Mer bilder därifrån kommer också någon gång.

Förstås så hade jag med mig lite fina grejer hem, fantastiskt vad trädgårdsmänniskor är givmilda! Så om det bara håller upp en stund så skall jag ut och se om jag klarar att plantera några dagliljor och annat med en hand...
Och imorgon skall jag besöka ytterligare en trädgård, längtar redan!

7 kommentarer:

  1. Jag förstår din glädje helt, det är så himla upplyftande att besöka andras trädgårdar...och just de trädgårdarna kan jag riktigt föreställa mig hur fina de är.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är det!!! Kul med inspiration och att få prata med andra trädgårdsälskare.... Söt kisse. Ser ut som min Milda :-))) Hon följer mig som en hund i trädgården....

    Ha det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. HIhI.. en kasse 'ogräs' fick du med hem!!!!
    Och vi hade ganska tur med vädret för nu regnar det konstant!
    Tack för GODISET!!!! Mmm älskar grönsaker!!!!
    Och buketten står och pryder köksbordet och sprider glädje!
    Linda

    SvaraRadera
  4. Oh, vad trevligt det ser ut och låter! Det var länge sedan jag var väster ut! Tack för reportaget! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Tack för besöket Katharina:) Alltid kul att gå en runda med likasinnade;)) Var nu rädd om ditt finger/Monne

    SvaraRadera
  6. Hejsan Fia!
    Visst. Jag håller verkligen med dig ang om att besöka andras trädgårdar.
    Och Linda, den söta gulliga lilla damen/tjejen, är värt ett besök bara för hennes skull;))! Att hon dessutom har fin egentillverkad keramik och fin trädgård gör besöket inte sämre;)!
    Monnes trädgård har jag inte besökt, men det får jag göra nästa år.
    Vilken tur för dig att du har ett ont finger - du har ju fått roa dig ordentligt;))))!/Anja

    SvaraRadera
  7. Hej vad trevligt att få se andras trädgårdar genom dina ögon. Visst är det roligt och inspirerande att få besöka andra trädgårdar.Önskar dig en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera