fredag 8 juli 2011

Smultrondoft

Häromdagen så tvingade mina barn med mig utanför trädgården, upp i skogen för att plocka smultron. Smultron är ju något av det godaste som finns, men det tar en väldig tid att plocka dom. Mycket hittade vi, så det blev ett par små burkar i frysen så kan vi hitta på något gott med sommarsmak till vintern när det behövs.

Till och med barnen var djupt koncentrerade av smultronen.

Vill man känna smultrondoft i trädgården så skall man skaffa en Smultronschersmin, Philadelphus `Mont Blanc´, den doftar underbart och blir en mer lagom stor buske än doftschersminen, den klarar dom flesta sorters jordar men vill ha det ganska så soligt för att blomma bra. Min har jag planterat vid uteplatsen bland rosorna så att jag skall ha nära till väldoften.

Här öser regnet ner men jag hoppas att det blir bättre för så länge som det är såhär så blir det trädgårdsböcker, trädgård vid datorn, och kanske, kanske, få något gjort inomhus, typ städning vilket inte händer så ofta såhär års.

Ha en bra helg!

4 kommentarer:

  1. Vad idylliskt det ser ut där ni plockar bär vid skogsvägen! Fina bilder på gulliga barn. Vilket bra tips; smultronschersmin, hamnar på önskelistan.
    //Maria

    SvaraRadera
  2. Smultron på strå - det kan nog inte bli mer sommar än så...

    ha en skön weeekend i eller utanför trädgården.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig somrig väg du visar. Ja här plockade vi också smultron i veckan. det blev chokladmuffins med smultron i. Idag har jag fått frukosthörnan klar. Kom gärna in och titta.

    SvaraRadera
  4. Yum the strawberries look good as does the Mock Orange white flowers and i can just smell the beautiful fragrance!

    Veronica
    www.tasselsandtwigs.blogspot.com

    SvaraRadera