lördag 23 juli 2011

Öppen trädgård nr 3

Om den tredje trädgården vi besökte förra helgen stod det såhär:

Villaträdgård i Engelsk stil med mycket perenner, sittplatser, engelskt växthus, damm, woodland, rosor i obelisker, kryddmur.

Tyvärr så började det regna efter en halvtimma i den första trädgården, så när vi kom hit var vi redan genomblöta och genomfrusna. Lite svårt att njuta, det blir mörkare så det är svårt att fota, det regnar på kameralinsen, så vi sprang igenom trädgården väldigt fort.

Det som jag var mest inponerad av var hans/hennes händighet när det gällde att snickra och svetsa. Det stora hemmabyggda (?) växthuset, muren runt uteplatsen och alla svetsade växtstöd och rosenportaler, ja sådant avundas jag.

Det engelska växthuset. SÅÅÅ snyggt! Med lejonfontän och allt!

Utanför växthuset hade dom en medelhavshörna omgärdat av buxbom.
Och uteplatsen var byggd som en ruin i tegel.

På andra sidan tegelmuren hade dom ett mini-stenparti. Fetbladsväxter i hypertufakrukor och sådant.

Kontraster i bladformer... Den där smalbladiga astiben/spirean, den var snygg (syns knappt mot ormbunken, så smalbladig är den ;-))
Parasollblad, myskmadra, rosenplister, rodgersia, funkior mm... I like :-D

Och pergolor fanns flera. Här var en alldeles när man kom in i trädgården.
Helbladig klematis (Clematis integrifolia).

Jag fotade alla svetsade greer lite extra förstås, för att häma någon gång... Pionstöden och rostornen som dom sålde var dock så billiga så det är knappt att det täcker materialkostnaden... hade jag haft mer plats, och mer shoppinglust så hade jag kanske handlat lite...



5 kommentarer:

  1. Takk for titten hos deg i din herlige blogg!!!
    Vi i Norge er preget av den ufattelige tragedien i dag,,,men livet må gå videre.
    Goe klem fra sOl

    SvaraRadera
  2. Oj - det här gillade jag, nä, älskade jag. Roliga ruiner, växthus, vackra blad och så finurliga hemmabyggen...

    Tack för titten!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Avunden på detta fantastiska växthus e stor! Ha de CK!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att se att det byggs fler ruiner i svenska trädgårdar numera. Min egen ruin byggde jag ju för flera år sedan, och så var det den ena och andra fotografen som varit här, som besökte ruinen - och nu ploppar dem upp lite varstans. Kul att se hur man kan inspirera.
    Hälsningar Petra B.

    SvaraRadera
  5. Ruin er nytt for meg, likte den veldig godt. Passer fint i terrenget og er ikke så streng i formen, vinduet bryter med murstenen. Flott

    SvaraRadera