fredag 3 juni 2011

Dagens blomning

Nu går det fort i värmen! Det gäller att vara ute dagligen och kolla vad som blommar, för en del blommar över på en dag eller två. Och mycket hinner hända från morgon till kväll.

Azalea `Rosy Lights´
Min första azalea! Det fanns en här när jag flyttade hit, den skänkte jag bort till mamma, för jag trodde att blomknopparna frös. Fast det var rådjuren som hade knipsat dom varje vår...
För att vara säker på härdigheten köpte jag en ur Northern Lights serien. `Rosy Lights´ heter denna. Visst är den fin?

Aquilegia clematiflora `Green apples´
`Green apples´köpte jag för några år sedan. När det började komma upp barn till henne/honom trodde jag ju att det skulle bli gröna äpplen det med... men dom blev visst rosa :-)
Aquilegia `Green apples child´;-)

Paeonia rockii/Gansu
Två buskpioner har jag köpt på en STA-marknad. Den här blommade för första gången förra året, den andra har jag flyttat ett par gånger och tjurar lite. Snygg är den, men nu har dom döpt om Rockii-pionerna, Gansu-gruppen skall dom visst tillhöra istället. Kommer ta ett tag innan jag vänjer mig, men det kommer väl det med.
Syringa vulgaris `Mme Lemoine´
Min vita syren vid vardagsrumsfönstret gör mig besviken iår. Men när jag ser det genom en kameralins så undrar jag om det inte är blåmesarnas fågelholk som är det mest dekorativa ändå. Och dom vet hur dom charmar, sovrumsfönstret är bara någon meter ifrån holken, men jag tycker det är ett trevligt ljud att vakna till på morgonen.

Allium aflatunense `Purple sensation´
Alla gillar väl kirgislök eller? Otroligt tacksamma, frösår sig så att man kan få ängar av kirgislök om man har rätt sorts jord. Det har inte jag, här blir spridningen lite mer lagom.




Aquilegia `Black Barlow´
Den "svarta" `Black Barlow´frösår sig lite här och där. Alla aklejor är välkommna här, jag har saker som är mycket värre att rensa bort än aklejabebisar. Och dom är bra på att på egen hand fylla tomrum i rabatten.

Rosentry Lonicera tatarica

Rhododendron yakushimanum `Schneekrone´

Brunnävan, tja, jag hyser en viss hatkärlek till den, men om man kollar nära på blommorna är den inte så tokig ändå. Om den bara ville hålla sig på plats och bli lite mer lagom stor ;-)

Svavelpionen, den rosa av dom, ser ut såhär nu efter några dagar.

Imorgon skall jag på forumistträff till Botan, så då blir det nog bilder därifrån. vi byter växter, har picknick och får en liten guidning runt. Mycket trevligt brukar det vara så det blir nog mycket bilder därifrån.
Ha det så länge!


4 kommentarer:

  1. När jag ser din lilla Mme Lemoine undrar jag hur gammal min enorma planta är...
    ha en fin dag imorgon. Det är över 30 år sedan jag var där. Minnet består.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vad söt den rhododendronen var, allt ser fint ut på bilderna. Ha en trevlig dag på Botan, CK.

    SvaraRadera
  3. Går och väntar på att min svarta akveleja ska slå ut!!Har väntat i tre år och fortfarande inte skymten av en blomma! Den trilskas verkligen!!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder från din trädgård! Svavelpionen och Azalean blev favoriter denna gång! Ha det bra!

    SvaraRadera