söndag 22 maj 2011

Växthusdags

Då var det dags att städa upp i växthusen...

Här står alla mina övervintrade växter, plus alla dahlior, plus en del annat...

Och i det lilla växthuset står tomatplantor, chili, sommarblommor, fuchsior, pelargoner mm mm. Med en liten värmefläkt och fiberduk mot solen. Det är så trångt, så jag har fått stå med en vattenslang och spruta vatten över växterna. Annars har jag alltid haft frösådderna i det lite större växthuset, och det är nog bättre, för eftersom jag inte har kunnat kolla växterna när dom stått så trångt så insåg jag nu att jag har en invasion av bladlöss.
Jag har aldrig någonsin haft bladlöss på tomat och chili tidigare, men iår så, och inte var dom få heller...
I det här växthuset har jag odlat i sand med ett lager gräsklipp på. Men efter att jag fick med lite lite 2-4 i sanden förra året, så ville ingenting växa i ena bädden. Så ut med sanden, iväg med släpkärra till stan och så inhandlade jag 20 säckar påsko och planteringsjord. Det var knappt att det räckte till.

Men klart blev det efter två dagar. Dessutom har jag planterat chilisarna, basilikan och auberginer i kruka. Som vanligt fick jag inte plats med alls så många tomater som jag ville, ungefär 20 plantor, av 45... Tre gurkor suyo long, en vanlig växthusgurka och en minigurka fick jag klämt in med.
Dessutom fick alla fuchsior och pelargoner sig större krukor, dom får bo i växthuset ett par veckor till, dahliorna fick flytta ut med fiberduk över, så nu kan jag göra det som är roligt med växthus. Binda upp, vattna, tjuva tomatplantorna och smågreja. Och vänta på skörden. Om ni undrar vilka tomatsorter jag har iår så får ni kolla HÄR.



6 kommentarer:

  1. Oj vad det såg ut och OJ vad fint det blev. Man får en sån där skön känsla när man har gjort det så fint och man kan bara stå och titta och njuta av det fina.Ha de CK.

    SvaraRadera
  2. Man känner sig inte riktigt nöjd förrän man fått ordning i växthuset och planterat ut alla sina små "bebisar" på rätt ställe. Då först kan sommaren börja på riktigt. Vad fint det blev.

    SvaraRadera
  3. oops...det var skillnad..
    Jag är bara ute och tittar på röran i mitt...funderar en stund och går därifrån..
    Vet inte var jag ska börja...

    SvaraRadera
  4. härligt att få gå där och äta sen, värt att städa för det:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vilket jobb du gjort, men så skönt när det är klart. Vill ha växthus och har några små på g billigt men så är det ju underarbetet och hitta plats för dem också. Men sugen blir man.. tänk allt man skulle kunna...
    Ha det gott!
    Gullvivan/Blomkärringen

    SvaraRadera
  6. Snyggt det blev! Hoppas du får en god skörd sen också!!

    Hälsn M. alias Zonett

    SvaraRadera