måndag 11 april 2011

Några kompisar i trädgården




Det finns många djur jag svär över när dom finns i min trädgård, men så finns det sådana som jag tycker är rätt trevliga att ha, som visar på en stor biologisk mångfald, att jag inte har gifter, och att jag bor nära naturen (och att jag har det blött och lerigt och en massa dammar, och har en massa skadedjur som dom kan äta antagligen ;-)
Sedan kan dom vara lite besvärliga, ett väldigt sorterande när jag skall hämta gödsel i gödselhögen, lyfter jag på en presenning eller bräda så ligger det garanterat en salamander eller padda under den, och i växthuset är jag rädd för att trampa på, eller puffa på en kruka eller låda där någon av paddorna bor. Men ändå, särskilt paddorna är ju mysiga :-)
Bufo bufo, paddorna är ganska trogna, hittar dom ett ställe där dom trivs så stannar dom där. Och här trivs dom tydligen.

Grodorna är inte lika trogna, men nu på våren så är det så att dammarna kokar av grodor som gömmer sig när man går förbi. Sedan blir naturdammen som en enda jell-o av grodägg.

Idag hittade mina barn första grod-eller paddäggen i den "nya" dammen. Det talade dom om det första dom gjorde när jag kom hem.

Här är den större vattensalamandern. Den är ovanligare än den mindre vattensalamandern, men den lever mest på land, så jag hittar dom lite varstans.

Här är den vanliga vattensalamandern. Hanen brukar vara rätt snygg med ryggkam och orange buk. Detta är en hona som övervintrade i gruset under granriset framför yttertrappan.

Här är noshornsbaggelarver. Dom är superstora, lever i min hästgödselhög, och ser faktiskt ganska äckliga ut. Just dom på bilden är förhållandevis små... 10 cm kan dom bli. Efter ett antal år blir dom sådana här vackra skalbaggar:



Ni vet väl att alla kräldjur är fridlysta? Så var rädd om era trädgårdskompisar, särskilt om ni har en tam padda i växthuset. Alltid någon att småprata med ;-)

9 kommentarer:

  1. Här bor det paddor och salamandrar i mjölkrummet...mer än en gång man har kört ner foten i en sko och så har det varit nåt mjukt där..
    Mitt hjärta slår en frivolt varje gång i rena förskräckelsen...undrar hur det känns för paddan..
    Får nog ta en liten tur ut och smyga till dammen och se om det är nåt grodliv där...brukar ju vara en kakafoni..

    SvaraRadera
  2. Gillar också både grodor och paddor men det är sällan de kommer på besök. Kanske för att jag inte har någon damm.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Grodor och paddor får gärna besöka trädgården, men larver eller "åmor" som vi säger här har jag oerhört svårt för...jag skulle nog bli alldeles tossig om jag stötte på en som var 10 cm:(
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Underbart med ett så stort djurliv! Jag har nog bara den ludna varianten i år...sork kanske...inte lika kul för mina växter. Jag hade gärna haft salamandrar och grodor och för att inte tala om ekorrar!

    SvaraRadera
  5. Javisst ska man vara rädd om sina trädgårdsdjur.
    Det lever gott om grodor i min damm också och salamandrar.
    Något jag faktiskt saknar i min trädgård är igelkottar, men jag tror att vi bor fel för att de ska trivas. Och så har vi ingen orm... Det är väl en fördel förståss :-)

    SvaraRadera
  6. Trevliga trädgårdsvänner du har, riktiga nyttodjur.
    Jag gillar också grodor och paddor :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Grodor och paddor är säkert bra men jag tycker dom är jätteäckliga. speciellt när man hittar hela familjer ibland. Har haft en igelkott ett par år men har bara sett den en gång men jag ser spår efter den, hoppas att den bor här omkring iår igen. Ha de CK.

    SvaraRadera
  8. Håller med om att det är mysigt med paddor - jag har en som har funnits här i många år. Måste vara samma inbillar jag mig. Och kopparödlor ser vi emellanåt.

    SvaraRadera
  9. Jag älskar grodor, salamandrar, grodägg, paddor och sådant! Just nu så har jag en massa grodyngel i trädgården som jag har hämtat från en damm. Jag och min bästis hittade en groda, och grodägg (som vi tog hem och nu är grodynglerna) och jag har hittat en padda, groda, flera små salamandrar, en ovanlig stor salamander som du visade på bilden (den svarta med gula tåspetsar)och grodyngel samt grodägg!Älskar naturen och djur och sånt :) Har två katter och en skäggagam (och grodynglerna :P)

    SvaraRadera