onsdag 20 april 2011

Lite Italienväxter



Skadad som jag är så kan jag ju inte låta bli att fota växterna när jag är på semester. Fast lite beror det på, blir det för exotiskt, då är det som att gå i en blomsteraffär mer än i en trädgård ;-) Där i norra Italien så var det mer växter jag kände igen än längre söderut i landet, inte så många oliv och citrusträd, fast ett och annat olivträd fanns det förstås.

En liten bit från där vi bodde fanns en liten botanisk trädgård. Jag kan säga att jag var föga imponerad, den var som en villaträdgård i storlek och väldigt misskött. Sådant tycker jag är så himla tråkigt, för det har ju lagts ner en del möda på att anlägga den. Dom skulle ha behövt en TrädgårdsFia där ;-D


Vid entren till den botaniska trädgården växte ett stort olivträd iaf. Det är ju ett måste vid Medelhavet tycker jag.

Ett ganska smart och annorlunda sätt att visa olika sorters tulpaner hade dom. Odlade i storsäck. Namnlappar på alla så man kunde kolla vilken man vill plantera till hösten.


En snygg damm fanns det, och näsduksträd, så nu behöver jag inte åka till Botan i vår för att kolla in näsduksträden ;-)


Tja, jag vet inte om jag tycker taklökar är SÅ intressanta... många olika fanns det iaf.

Det var den botaniska trädgården det. Sedan såg man ju en hel del gatuträd och roliga planteringar. Dom vanligaste gatuträden i Bergamo var faktiskt vanlig hästkastanj, dom blommade när vi var där.
Men sedan fanns det en del annat, som detta som väl är en Catalpa...


Platan.
Och här är något busk-träd, är det Tamarisk? Dom fanns i rosa med.
Blommande lager.

Finast var det nog borgen La rocca i byn, där kändes det riktigt Italienskt, och förstås tog mitt kamerabatteri slut då. Men några bilder kunde jag tvinga kameran att ta ändå.

Som en vanlig hederlig bondsyren som blommade, mellan några palmer och ett olivträd. Hur charmigt som helst.


En charmig klätterväxt som jag inte vet vd den heter. Vet ni?

Och vad tycker ni om planteringarna i refuger och längs trottoarererna i byn? Först trodde jag att det var självsådda vallmo, men ju mer jag kollade in dom ju mer övertygad är jag om att dom medvetet är planterade där. Dom ger ju onekligen ett lyft åt dom annars ganska platta och ointressanta mini-penseerna. Men färgkombinationen, den är så hemsk så jag gillar den faktiskt. När jag väl vande mig ;-) Vad tycker ni?


Ha en go påskhelg nu allihopa! Här blir det trädgårdsarbete hela helgen hoppas jag :-D

3 kommentarer:

  1. Vilken energikick det var att se bilderna så här tidigt på långfredagsmorgonen. Tur för oss att batterierna höll så länge som de gjorde.
    Här stundar också trädgårdsarbete.
    Glad påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Jag försöker och försöker men på nåt vis hamnar jag i fåtöljen hela tiden ändå..men jag har planterat penséerna iallafall..
    Tur du är ute och dokumenterar vida världen så jag också blir lite berest..

    SvaraRadera
  3. Åh så mycket kul du hann med att kolla på. Klätterväxten var jättefin, vill ha!!

    Tack för titten!

    SvaraRadera