torsdag 17 mars 2011

Högt upp i det blå


Häromdagen när jag visade bild på en luftballong så var det någon som talade om höjdskräck. En sak kan jag tala om, och det är att jag har en fruktansvärd svindel. Det är knappt så att jag kan stå på en trappstege och beskära äppleträd, och absolut inte klättra upp på hustaket eller måla längst upp på kortsidorna av huset.

Men, ibland är det bara att bita ihop. På skolan i höstas skulle vi ta behörighet för skylift, och även motorsågskort E vilket är motorsåg från skylift (grundläggande motorsågskorten klarade vi av för att år sedan).
Jäklar vad rädd jag var. Jag började med den mesigaste skyliften, gick över till den mellanfarliga och sista dagen kom en riktig hemsk en som var superhög.

Men det gick fint, den högsta var minst hemsk, för den var så ny och gick så mjukt och fint, det värsta är när det hoppar till eller korgen känns vinglig.


Jag är den med blå mössa, se vad glada vi ser ut trots att vi är högt upp vid ladugårdsnocken :-) Detta är den mellanhöga skyliften.


Här gör en klasskamrat motorsågsprovet. Väldigt trixigt eftersom vi skall såga med instick och säkert hörn och grejer, här kan man ju inte gå runt stammen och se hur det ser ut, som man kan göra på uppkörningen i skogen, sedan hade jag läraren med mig i korgen vilket gjorde att det blir trångt, är man dessutom ganska kort som jag är det ännu trixigare. Men som sagt, det gick fint och jag fick min sista motorsågsbehörighet.

Och så fick vi kapa lite grenar på dom döda almarna som skulle ner.

Även grävmaskin fick vi prova en dag. Det var MYCKET svårare än jag någonsin kunde tro, och jag som önskar mig en liten grävare. Tänk vad mycket kul jag skulle kunna göra med en sådan :-)


3 kommentarer:

  1. Så tøff du er, Fia! Herlighet! Det der hadde jeg ALDRI klart! Jeg fikser ikke høyder i det hele tatt. Men motorsag har jeg veldig lyst på! Men først må jeg vel lære meg å bruke den:) Er ikke det artig? Det virker så kjekt! Så søt du er som vil ha gravemaskin:) Måtte le litt;) He-he... Ha en fin kveld:) Cathrine

    SvaraRadera
  2. MILDA MAKTER!!!!
    Aldrig i livet skulle jag göra det där....Äppelträdet fick vara obeskuret så det så!
    Jösses vad du var modig! Är full av beundran!

    SvaraRadera
  3. jaa..du..22 meter var allt lite högt ..
    Men vi fixade det!!! utan att svimma ;0)

    SvaraRadera