måndag 21 mars 2011

Examensvecka...

Ja, då var det sista veckan innan jag är färdig med skolan.

Den här veckan händer inte mycket, men ändå det värsta. Det värsta är, att redovisa mitt examensarbete. Inför elever, examinatorer, opponenter och lärare.

Jag är en riktig pratkvarn, men när det gäller att stå framför folk och tala, då vill jag faktiskt dö. Eller åtminstone få vinterkräksjukan nu under natten eller något.
Jag blir supernervös, jag rodnar, vet att jag rodnar, bli ännu nervösare och mer osäker, glömmer bort vad jag skall säga, börjar upprepa mig, och får totalt hjärnsläpp.

Nu har jag skrivit små lappar om varje power-point sida, skall plugga in dom och kanske lägga till något. Jag vet ju att om jag glömmer hälften, och sedan pratar snabbt eftersom jag blir nervöst, då kommer jag ha blivit färdig på ett par minuter. Mina sidor kommer bara blinka förbi ;-)

12 sidor lyckades jag knåpa ihop på datorn, och så åkte jag hela vägen till skolan idag för att se att det fungerar på skolans dator och med projektorn. Vilket det gjorde.

Jag letade på nätet om tips inför föredrag och några fick jag på vad man skall tänka på, här är några punkter som någon vänlig själ på forumet skrev upp och som jag försökte följa:

varför jag är intresserad av ämnet;

vad jag har undersökt;

vad argumenten är;

vad slutsatsen är;

Sedan är ju inte jag någon hejare på Powerpoint, så jag gjorde inga snygga layouter med bakgrunder och ramar och så, utan lade bara in bilder och text utan tjafs. Så här blev några sidorna ur min presentation:












4 kommentarer:

  1. Lykke til Fia!
    Ja,noen og enhver blir nervøse av slike ting...jeg inkludert.
    Det oppleves fryktelig...på forhånd.
    Vær godt forberedt så går dette kjempebra!!
    Lykkeønskninger fra meg :))

    SvaraRadera
  2. Nämen fyyy...du har ju snygga bilder!! Nu fick jag prestationsångest...

    SvaraRadera
  3. lycka till, det kommer att gå bra!!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Oi, dette så jeg først nå! Så spennende! Kjenner følelsen VELDIG godt! Jeg skal også snart i ilden og gjøre det samme som deg:S Er nesten ferdig med min utdannelse også... Ikke kjekt å tenke på, liker heller ikke snakke foran folk, men prater gjerne mye ellers:) Lykke til! (Eller er du ferdig nå?) Cathrine:)

    SvaraRadera