lördag 5 februari 2011

Stora perennrabatten

Jag får erkänna att jag har väldiga problem med det här med bloggandet. Eller rättare sagt med att få in bilderna i bloggen som jag vill, så ni får ha förståelse för att fotona ligger lite hursomhelst i inlägget. För dom vill inte som jag.

I vilket fall så tänkte jag visa lite bilder från min stora perennrabatt idag. Den är sådär 40 kvadratmeter stor Jag har planterat perenner som är tåliga, starkväxande och blommar på sensommaren och hösten. Färgerna skulle gå i rosa/lila, men min son räddade ett par självsådda krassar, så det blev kanske lite mer kontrast än vad jag vill där ;-)





Bistorta
Sanguisorba officinalis


För att nämna några perenner som jag har i rabatten så för att börja med dom höga så är det Rosenflockel, Miscanthus-gräs och Oktoberstormhatt. Miscanthusarna trivs inte så bra hos mig, dom fryser ofta bort, och dyra är dom ju, men fastän detta absolut inte är en av mina mest väldränerade rabatter så har dom klarat sig åtminstone förra vinter.
Temyntor och Flox är ju otroligt tacksamma perenner, vill man ha fler så är det bara att ta spaden och kapa dom i fler, behövs inget pjosk.
Ormrot är en annan perenn som sprider sig bra och är tålig, blodtopp likaså.
En ny kärlek för mig är fackelblomster, jag har två olika, den ena är gracil och starkare rosa, har glömt sortnamnet men det kan vara en `Robert´.
Mellan alla dessa starkväxande perenner har jag petat ner lite annat, ett par Höstsilverax, Röda solhattar, Astilbar och lite annat. Dessutom både en rödbladig berberis, en rödbladiig fläder och lite andra buskar som jag hoppas skall ge lite mer höjd åt det hela. Mina perennrabatter är inte menade att vara för evigt, ofta så blir det sommarblommor första året jag gräver upp en rabatt, sedan perenner, och sedan är jag där och petar ner buskar och träd. I den här är det en japansk valnöt som växer. Den skall jag byta ut mot en Manchurisk, för den japanska fryser i bladen varje vår och förra vintern frös nästan hela kronan bort.



Aconitum carmichaelii
Lythrum salicaria

7 kommentarer:

  1. ... och för att inte tala om den där skitsnygga temyntan där i fonden! Så fin färgkombo!!!!! I love!
    Ge mig ett namn på temyntan för tusan:-)

    Kram H.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr vet jag inte namnet, hade du bott närmare skulle du få en bit för den sprider sig ju till rejäla ruggar. Kan kanske var Beaty of Cobham... Tycker att alla temyntor är fina och tacksamma och skall nog skaffa lite fler :-)

    SvaraRadera
  3. Snyggt..massa roliga växter i din rabatt, ju..har många av dom i mina men det är ju ingen ordning så det är mest kaos men nu har jag en plan!! I vår ska det grävas...jag har beställt tjällossning före examen så jag kan dra igång direkt sen..
    Hmm..rödbladig fläder vill jag ha...kan man få ett par pinnar tro??

    SvaraRadera
  4. WoW Katta, du har lyckats. Kanonfin blogg. Denna bloggen kommer jag att följa (även jag kan )
    Jättefina bilder. Är nyfiken på ditt ex arbete, om man får läsa förstås?
    Kommer upp med din Trädgårdterapi bok endera dagen

    SvaraRadera
  5. Det var jag Therese (teza) som försökte mig på mitt livs första blogg inlägg ;)

    SvaraRadera
  6. Haha, förstod nästan det, har inte så många trädgårdsterapiböcker ute på vift ;-)
    Visst får du läsa mitt ex.arbete, är nästan klar men har inte skrivit ut det än, skall fixa det så skall du få läsa :-)

    SvaraRadera
  7. Haj där.
    Vilken ljuvlig trädgård du har fast det är ju inte så konstigt eftersom du är trädgårdsmästare.
    Vi bor ju i Dingle så vi åker igenom Hedekas flera gånger i veckan när jag är ute och fotar rådjur älg och annat smått och gott.Snälla kan du gå in till mig och berätta vad det är för en lila blomma jag i min trädgård.Det är inlägget under det med Alma som jag har satt in idag.
    Jättefin blogg.Kul att hitta någon i närheten ibland.Detta var riktigt trevligt så hit kommer jag tillbaka om jag får.
    Kramizzzz på dig//Lotta

    SvaraRadera