onsdag 2 februari 2011

Perennaprov imogon


Campanula portenschlagiana, Cerastium tomentosum, Doronicum orientale, Gypsophila paniculata, Leucanthemum vulgare...
Då var det dags för ett prov i skolan igen. Och, inte helt ovanligt för att vara mig, så "glömde" jag bort det tills imorse. Så på ekonomi-lektionen har jag fått sitta och smyga med växtlistorna och skrivit, skrivit, skrivit... Just perennerna är lite svåra, att känna igen dom och kunna det svenska namnet är väl en sak, men latinet är det värre med på många. Dessutom har vi 51 st växter tills imogon, vi brukar ha hälften. Nåja, nog gnällt, det går säkert bra även om jag kanske inte får alla rätt. Jag får väl komma ihåg till nästa gång att börja i bättre tid.




Aconitum napellus















Dicentra formosa














Hylotelephium telephium














Geranium `Rozanne´














Echinacea purpurea



2 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen det gick bra på provet, det är inte lätt det där med latinska namn. Jag älskar trädgård och vackra växter men är så dålig på alla namnen, ja ja så är det. Jättefina bilder, ska kika vidare

    SvaraRadera
  2. hoppas provet gick bra!!
    Kram!!

    SvaraRadera