söndag 6 februari 2011

Min uteplats


Jag hade två stora projekt i min trädgård förra året. En uteplats och en damm. Här skall jag visa hur uteplatsen blev.
Hösten -09 gav jag mig i kast med att förminska en av våra två stora gräsmattor. Den andra har jag lovat familjen att lämna tills barnen är större. Men jag har allt att göra fram tills dess ändå, och tiden går ju fort, så med en viss själbehärskning så skall jag väl klara det ;-)



Här har jag målat ringar och ovaler på gräsmattan, det gick ju absolut inte att göra det för litet så det såg ut som en ö i gräsmattan, nej, jag planerade redan för hur jag skulle kunna förstora planteringen runt uteplatsen tills det bara var gräsmattegångar runtom kvar :-D
Under blodboken skall jag ha kullersten, den stora rundeln skulle vara av smågatsten med fyra gångar ut genom en plantering som går runt hela. Och den gröna rockringen representerar våran gamla slipsten som skulle bli en vattensten.


Sedan kom jag inte så mycket längre innan det blev vinter, då började jag min utbildning och fick öva på att sätta knott i på skolan i en uppvärmd hall med sprinklers och allt man kunde behöva, hallen kallas för "sandlådan". Fantastiskt duktig lärare hade vi i natursenssättning och hela klassen blev frälst i granit. Aldrig att jag trodde att jag skulle tycka det var så kul att knacka på små fyrkantiga stenklumpar...

Sedan blev det vår och dags att köra igång igen. Det är INTE kul att handgräva, det ser så lite ut när man börjar, men det tar ju aldrig slut. Sedan lutade marken också, så då blir det ändå mer grävning. och en massa rötter från boken som jag fick ont i magen av att behöva kapa, men så fick det bli.

När jag hade fyllt på med 0-18 så var helt plötsligt familjen väldigt hjälpsamma. Lite vanskligt att låta barnen köra paddan, jag fick smyga bakom och kasta mig över när dom inte kunde styra ;-)

ÄNTLIGEN kan jag börja med det roliga. Förarbetet tog en evig tid, knotten satte jag på en dag. Gångarna ut från uteplatsen skulle bara få kanter i knott och singel på gångarna, men förstås tog stenen slut när jag hade en och en halv gång kvar. Det blev att leta på blocket och åka iväg och fylla bilgolvet med några hundra kilo gatstenar.

Och här har jag fått den gamla slipstenen på plats. Jag grävde ner en stor murarbalja, lade armeringsgaller över, en bit gammal dammduk som gick lite utanför stenen så att allt vatten skulle hamna i baljan och fyllde upp med kullersten runtom slipstenen.
Här försöker jag plantera. Jag hade en kull med sex stycken hundvalpar hemma samtidigt som jag höll på med uteplatsen, och dom tar tid. För att inte tala om alla valpspekulanter och valpbloggande. Här var jag allvarligt rädd för att råka sätta storspaden i en hundvalp av marsvinsstorlek...

KLART! Här har jag planeterat en del buskat och perenner. Det är meningen att det skall vara lite woodlandstil. Rhododendron, viburnumar, hostor, någon magnolia och sådant har jag satt. Men som vanligt första året så klämmer jag ner en j-a massa sommarblommor, då blir jag av med ogräs när det skall rensas bort på hösten, jag får längre tid på mig att köpa alla dyra fleråriga växter jag vill ha och det blir lummigt på en gång.


Såhär blev det. Här kan man se lite av kullerstenen under trädet som jag verkar ha missat att fota.

4 kommentarer:

  1. oj så snyggt det blev och vilket jobb du gjort, full av beundran:)
    Hör av dig till våren om den vita gräslöken, jag kan säkert skicka lite åt dig
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Men oj, vilket arbete du lagt ner, det blev kanonsnyggt.
    Roligt att du tittat in hos mig och tack för din kommentar. Välkommen tillbaka.
    //Anne-lie

    SvaraRadera
  3. Hej Fia, vilket trevligt besök, har kikat på dina bilder från Er trädgård och jag blir så imponerad...
    Det kul med nytt besök på bloggen jag återkommer gärna till Dig igen!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Imponerande, vilket jobb...
    Det blev ju hur fint som helst.....jag älskar slipstenen!
    Lägger till din blogg på min lista och vi "ses":)
    Må så gott!

    SvaraRadera