torsdag 17 februari 2011

LIA 2


Jag kör väl på med andra LIA.n. Den gjorde jag i Lysekil, ja, det perfekta stället att vistas på på sommaren :-) Sedan blev vi rekommenderade att ta minst en LIA på ett större företag, och för mig som bor lite avigt till så är möjligheterna lite begränsade (har ändå dryga 5 mil till Lysekil med).
Kommunens ytor sköts av ett företag som heter LEVA i Lysekil, så jag och en till tjej i klassen praktiserade hos dom i sex veckor innan semestern,
Framförallt har dom en stor park i Lysekil där det mesta krutet läggs. Stora och myckna sommarblomsplanteringar. Redan första dagen var det dags att sätta anuellerna. Här är det löpande band plantering, ett par personer bär fram, ett par personer krukar ur, och några planterar.
Före

Efter

Efter några veckor


Ja, sedan var det ett j-a ansande och ogräsrensande under hela LIA perioden. Så mycket jobb som det gick för att sköta dessa sommarblommor, vi hann inte rensa ogäs, binda upp och ansa innan det var dags att börja om igen.
Räddningen på sådana här tråkiga jobb är arbetskamraterna, vi hade otroligt trevligt ihop och kom nästan fram till livets mening.
Och vi fick ganska stor frihet, våran chefverkade litade på oss så vi blev ivägskickade att på egen hand rensa upp lekplatser, klippa häckar och fixa planteringar.

Sedan kan jag ju bli lite irriterad när kommunens ytor sköts av ett privat företag och det blir som det blir. Dom gör ju bara sådant dom får betalt för, som alla perennarabatter med hur mycket ogräs som helst. Även om vi var mycket noggranna när vi rensade, alltså verkligen gräver upp ogräset och tar bort det, så är det en rensning om året. Då talar jag kvickrot, åkervinda, åkertistlar och andra trevliga ogräs. Men Lysekil satsar ganska stort på nyanläggningar, stora perennaplanteringar vid infarterna och hamnen, och så alla sommarblommor i parken.

Gör inte såhär. Minst en gång i veckan hade det tömts yes-flaskor i fontänerna (som som tur var är avslagna på natten, lite kul hade det varit att se hur mycket skum det hade blivit om dom var på ;-))
Det tar iaf flera timmar att göra rent en fontän.


Åkervinda. Rötterna går ner till en meters djup eller mer, så ni ser vilken liten del man får med sig upp även om man andvänder grep...

Och det här såg vi mycket av på äppleträden i villaträdgårdarna. Jag var ju tvungen att luska och kom fram till att det var blom och grentorka. Lite nyfiken är jag varför det var så mycket just i somras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar