lördag 19 februari 2011

Hos Mamma


Vi har åkt norröver för att hälsa på Mamma över helgen. Vi är ju bara halvvägs upp i Sverige, men Norrland är det, och kallt är det, och en jäkla massa snö är det här.
Trädgården ligger utanför Söderhamn, i Hälsingland.

Hur som, så vill jag då se sommarbilder såhär när man längtar, och min mor, hon har en väldigt fin trädgård, som ligger alldeles bredvid havet (det är inget hav säger jag, för vattnet är inte salt och det finns inga krabbor här ;-))

Se så fint det ligger. Det är ganska bra, för även om det är 60 mil mellan oss så odlar vi i samma zon. Faktiskt är det så att det är lite bättre här, för det är sandjord, långa höstar, och en massa snö på vintern. Ivilket fall så byter och delar vi växter, och sedan har vi ganska olika smak, så mycket som jag inte vill ha kvar vill hon ha ;-)

Här är jordkällaren som hon har gjort ett stenparti ovanpå.



Lavendel och andra torktåliga växter trivs bra här.

Grönsaksland. Alla grönsaker, och perenner med för den delen, täcks med gräsklipp som fungerar bra eftersom jorden är så hopplöst sandig.

Och så är hon ju konstnär min mor. Vilket syns lite här och där. En sådan här gång skulle då jag aldrig få för mig att göra hemma.

Och så älskar hon djur och natur av alla de slag. Detta är Bufo Bufo ovan, och Mickelina under. Båda har blivit filmade av mamma och har varit med på svt. Bufo Bufo var på barnprogram, och Mickelina på mitt i naturen.
Mamma har koll på precis vilka tider på dygnet Bufo Bufo går på spatsertur (kl 11 på kvällen varje natt). Och Mickelina är numera försvunnen men var så tam att hon åt ur handen. Tyvärr tyckte hon om att gräva ner maten i mors rabatter ;-)



Ja, så är hon musiker också, spelar bla.a fiol, och varje år har hon dels öppen trädgård, men har även öppet på lyskvällen som dom firar här varje sista lördagen i augusti, då hon och andra spelmän samlas i trädgården och spelar.




Mer bilder på trädgården kommer imorgon.



5 kommentarer:

  1. Underbart! Vad fint hon bor din mamma, ser fram mot morgondagens bilder....
    Jag förstår precis vad du menar med riktigt hav...jag är ju uppvuxen på västkusten och det är något helt annat än det här mesiga havet, känns knappt när man får en kallsup:)

    SvaraRadera
  2. åå då förstår jag var du har fått ditt trädgårds intresse från:) fin trädgård din mamma har och hon verkar vara en människa med många strängar på sin lyra.
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  3. Hon är inte orolig för global uppvärmning då..ifall vattnet stiger?
    Vilket ställe...

    SvaraRadera
  4. Hej Fia!
    Vilka underbara bilder och vilken underbar mor!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera