söndag 27 februari 2011

Drömmen om ett eget skogstjärn

Några bilder från min lilla svarta pöl i skogskanten. Det var en helt oplanerad liten anläggning, och just därför kanske den inte är den bästa av dom jag har gjort hemma, men övning ger färdighet ;-)
Det började med att jag köpte en dammduk på någon trädgårdsrea, och jag började på ett annat dammprojekt där jag skulle andvända den duken, det dammprojektet blev dock klart först i våras (och blev minst dubbelt så stor som den här duken).
Gubben hade även köpt sig en gammal skrotig traktorgrävare, och den var ju tvungen att provas.
Hittade ett ställe i skogskanten, på norrsidan nedanför berget bland lingon, granar, blåbärsris, kantareller och tallar, perfekt!


Oj, vi hittade STEN! Vilken lycka! Det är en bristvara här (förutom när stenen är i bergform) så jag blev glad! Se vilken röd rostjord det är här i skogskanten, perfekt för rhododendron och andra surjordsväxter!

Hm, sedan hade jag tydligen så fullt upp så jag glömde att fota. Tills det var nästan klart.

Här får jag hjälp :-)

Här har jag fogat blocken, petat ner lite ängsull och diverse växter som jag tagit på en mosse.


Tyvärr trivs inte hjortronen så bra. Men sileshåren växer, till barnens förtjusning. Köttätande växter är ju spännande förstås.


Jag vill inte ha mycket växtlighet alls i och tunt dammen, men en enda vit näckros är ju ett måste för den rätta tjärn-känslan.


Bättre bild än detta har jag inte på hur den ser ut efter ett par år. Dammduken läcker någonstans i övre kanten så vattennivån ligger 20 cm lägre än vad som var tänkt (köpte riktig gummiduk till nästa damm), några torvblock envisas med att välta ner i dammen, och jag har inte gjort mig några större besvär heller, så i vår kanske jag gör en renovering.
Men det som bra bra, det är att den ligger skuggigt, vattnet håller sig svart och speglar himlen fint. Ingen pump, inget stressande porl. Iår skall jag försöka plantera pors igen, älskar den doften!

5 kommentarer:

  1. åå det drömmar jag också om, en skogs eller rättare sagt en mosstjärn:) har väl funderingar på verkställa det till våren...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Det ser ju alldeles helläcker ut! Att vattennivån är lite låg behöver inte betyda att duken läcker det kan också bero på att torven suger åt sig av vattnet.
    Ang. skvattram så har jag en bredbladig skvattram, Rhododendron groenlandicum. Jag har även tagit sticklingar av den...Visar bild på den i din tråd på AoT forum!/Anja

    SvaraRadera
  3. Klart att man ska ha en skogstjärn då man har skogen som granne. Underbart vackert!
    Önskar dig en härlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Så vackert det blev med den svarta tjärnen. Det var målet med min damm från början också...men så kunde jag inte låta bli blommorna:-) Jag njöt av ditt förra inlägg från skogsträdgården, vilken fantastisk trädgård ! Oj oj, lyckost som ska dit till våren igen ! Ha en skön söndagkväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Vad vackert det blir när man anpassar det till den naturliga miljön.
    Måste titta på ditt förra inlägg för det har jag missat.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera